Ajoneuvot | Koeajo | 26.1.2018

Maistiainen: parempi ja tavallisempi – uusi Nissan Leaf

Nissan Leaf on saavuttanut jo toisen mallisukupolven aikana, jolloin monet vasta puhuvat sähköautojen suunnittelusta. Aikuistunut Leaf on samalla parempi ja hyvällä tavalla arkisempi.

Jaa artikkeli

Toisen sukupolven Nissan Leaf on valmistajalleen melkoinen ylpeydenaihe. Vuonna 2010 esitelty ensimmäinen mallisukupolvi on ollut ehkä merkittävin sähköautoilun uranuurtaja ja Leaf-kaupan ovi on käynyt peräti 300 000 kertaa. Samalla mallilla on ollut vankka kannattajakunta, sillä Leaf on pärjännyt erinomaisesti tyytyväisyyskyselyissä. Uudessa mallissa on toteutettu peräti yli 100 erilaista toivetta nykyisiltä leafisteilta. Nissan tuntuu olevan aidosti äimänä myös uuden mallin ennakkotilauksista, joista suurin osa on alkuperäisen Leafin omistajilta.

uusi Nissan Leaf

Mitä Leading Environmentally friendly Affordable Family car sitten tarjoaa uudessa muodossaan? Tärkein tieto on 40 kWh. Uuden isomman akuston turvin aerodynaaminen ja nyt selkeämmin Nissanilta näyttävä Leaf yltää 378 kilometrin toimintamatkaan yhdistetyllä NEDC-syklillä ja 270 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklin yhdistetyllä testillä. Sähkömoottorissa on nyt puhtia 150 hevosvoimaa (110 kW) ja 320 newtonmetrin väännön turvin Leaf suorittaa 0–100 km/h spurtin 7,9 sekunnissa.

Sisällä auto on kasvanut aikuisemmaksi, joten se muistuttaa enemmän muita C-segmentin kilpakumppaneita. Kyseessä onkin nyt perheauto, joka sattuu kulkemaan sähköllä. Tilat ovat hyvät ja erittäin käyttökelpoiset, mutta muutamat ergonomiaseikat jättävät toivomisen varaa. Myös materiaalivalinnoissa on havaittavissa lievää halpuutusta.

uusi Nissan Leaf

Nissan on panostanut uuden Leafin yhteydessä myös infrastruktuurista ja älyominaisuuksista kommunikoimiseen. Valmistaja panostaa merkittävästi kaksisuuntaiseen lataamiseen (V2G), jossa latauksessa olevat sähköautot voivat toimia sähköverkon puskureina. Tavoitteena on myös tuoda ratkaisuja energiatuotannon hajauttamiseen erityisesti sellaisille alueille, joiden kantaverkot eivät kestä enää lisäkuormitusta.

uusi Nissan Leaf

Älyä puolestaan tarjoaa Nissanin ensimmäinen askel autonomisiin toimintoihin. ProPILOT yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeussäätimen voimat, joten Leaf selviytyy ongelmitta moottoritieliikenteestä, jossa sen täytyy vain huolehtia oman kaistan tapahtumista. Vaikka ProPilot ei ole erityisen järisyttävä autonomiatoimintojen saralla, on sen toteutus hyvä ja käyttökelpoinen.

uusi Nissan Leaf

Leafin ajamisen kannalta merkittävin keksintö on e-Pedal, jossa kaasupolkimen nostamisella aktivoidaan energian talteenotolla ja jarruilla tapahtuva hidastaminen aina pysähdykseen saakka. Yllättävän voimakkaastikin autoa hidastava toiminto mahdollistaakin jarrupolkimettoman ajamisen ainakin yhdessä ennakoivan ajotavan kanssa, jarrupolkimen ollessa turvana hätätilanteissa. Pienellä totuttelulla ajamisesta tulee kuitenkin erinomaisen helppoa. Vapaasti päälle ja pois kytkettävä toiminto on vakiovarusteena jokaisessa Leafissa.

Suomessa uusi Nissan Leaf nähdään kevättalvella.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Nissan