Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 13.6.2017

Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu!

1.5 Turbo Innovation

Uuden Opel Insignian farkkuversio Sports Tourer on huimasti edeltäjäänsä tilavampi.

Jaa artikkeli

Edellisen sukupolven Opel Insignia sai kyseenalaisen kunnian olla yksi luokkansa ahtaimmista autoista – etenkin mittavaan liki viiden metrin kokonaispituuteen suhteutettuna. Tärkeitä senttejä oli hukattu niin takapenkillä kuin tavaratilassakin.

Niinpä kehitykselle ei ollut kuin yksi suunta: väljempään päin. Uusi Insignia, joka saapui toukokuussa Suomeen viistoperäisenä Grand Sport -korimallina, saa nyt seuraa Sports Tourer -farmariversiosta. Otimme siitä lyhyet tyypit maahantuojan järjestämässä koeajotilaisuudessa Vesivehmaan ja Heinolan välisillä teillä – laajempi koeajo on luvassa Moottorin sivuille myöhemmin.

Opel Insignia Sports Tourer

Takana tilavampaa

Opel Insignia Sports Tourer on, aivan kuten sisarensa Insignia Grand Sport, päivitetty aiempaa hoikempaan muotoon. Dieetti koskee niin korirakennetta – versiosta riippuen painonsäästöä on jopa 200 kiloa – kuin muotoilua: etenkin kyljen syvät uurteet ja pokkaukset keventävät ison farkun olemusta selvästi.

Hoikkuus ei kuitenkaan tässä tapauksessa tarkoita ahtaampia tiloja, päinvastoin. Ajoasento on erittäin hyvä, ja 190-senttisen kuljettajan taakse jää ruhtinaallisesti polvitilaa toiselle samanmittaiselle, kiitos yli yhdeksällä sentillä kasvaneen akselivälin.

Opel Insignia Sports Tourer

Myös pääntilaa riittää takana niin sivuille kuin suoraan ylöspäin. Ainoa pieni miinus tulee ahtaahkosta varvastilasta, kun etuistuin on ala-asennossaan. Joka tapauksessa suurimman Opelin tilat ovat nyt auton kokoluokan edellyttämällä tasolla.

Kontissakin kasvua

Sports Tourerin tavaratilakin on kasvanut. Pitkä ja selkeän muotoinen kontti laajenee ilman kynnyksiä täysin vaakatasoon. Edullisemmassa Enjoy-varustetasossa selkänoja on vakiona kaksiosainen, mutta 40/20/40-suhteessa paloitellun nojan saa lisähintaisessa varustepaketissa. Kalliimmassa Innovation-tasossa kolmiosainen noja on vakiona.

Opel Insignia Sports Tourer

Takaluukussa on niin ikään kehitys kehittynyt. Edeltäjän massiivisen, tilaa hukanneen luukun paikalla on yleisen kaavan mukainen sirompi toteutus. Enjoy-tason luukku avataan ja suljetaan aina käsipelillä, Innovationissa on vakiona jalan heilautuksella ja sähköisesti liikkuva luukku.

Lattiaan upotetuilla kiskoilla säätyvät kiinnityslenkit ovat vakiona. Lisähintaan saa paketin, johon kuuluu erilaisia kiinnitystarvikkeita ja verkkoja monipuolisempaan kaman kuljetukseen.

Odotetun onnistunut

Koeajoimme malliston suosituimmaksi kaavaillun uuden 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin 165-hevosvoimaisena painoksena. Yhdistettynä kuusiportaiseen automaattivaihteistoon se tarjoaa riittävästi ja myös riittävän hiljaista voimaa arkiajoon.

Opel Insignia Sports Tourer

Ajettavuus ja mukavuus täyttävät niin ikään odotukset: meno on samalla sekä tunnokasta että perheautoon asiaan kuuluvan pehmeää.

Muita moottorivaihtoehtoja ovat 1,5-litraisen 140-heppainen versio, kaksilitrainen 260-heppainen bensakone nelivetoisena sekä 1,6- ja kaksilitraiset dieselit – ensin mainitussa tehovaihtoehdot ovat 110 ja 136 hv, jälkimmäisessä 170 ja 210 hv.

Uuden Insignia Sports Tourerin hinnat lähtevät matalatehoisemman 1.5 Turbo Enjoyn 30 143 eurosta. Koeajetun kaltainen Innovation-varusteinen kustantaa perushinnaltaan 34 939 euroa. 2.0 Turbo 4×4 maksaa vähintään 46 353 euroa, ja dieselit starttaavat 1.6 CDTI:n 30 543 sekä 2.0 CDTI:n 36 355 eurosta.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Opel