23.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on mielenkiintoinen lupaus tulevasta: kun ranskalaiset yhdistävät voimansa saksalaisten kanssa. Pienen tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä on jo sinällään mielenkiintoinen, mutta vielä mielenkiintoisemmaksi cocktail tulee siitä, että samalla yhdistyvät saksalaisen Opelin ja ranskalaisen PSA:n merkkien, Peugeotin ja Citroënin, geenit. Opel Crossland X pantiin alulle jo ennen kuin ranskalaiset ilmoittivat yhdysvaltalaiselle General Motorsille halustaan ostaa Opel. Hienointa autossa on sen suuri tavaratila, joka on jo peruskoossa 410-litrainen. Jos ostaja on hankkinut lisävarusteena 15 senttiä pituussuunnassa liikkuvat takaistuimet, se tuottaa enimmillään 110 litraa lisää ilman, että takaistuimia tarvitsee kipata kumoon. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin kutistuu olemattomiin. 1,2-litraiset bensiinimoottorit ja 1,6-litraiset dieselit sekä vaihteistot ovat jo tuttuja ranskalaisten pienistä malleista, ja sisätiloissakin tuntuu monessa kohdassa ranskalainen fiilis, vaikka painikkeet ja erinomaiset etuistuimet ovat Opelilta. Myynti painottunee 1,2-litraisiin bensaturboihin, joista kokeilimme 110-heppaista automaattivaihteista mallia. Kolmisylinterisen koneen äänet kuulostavat lähes dieselmäiseltä pörinältä. Tuulet eivät sisään suhise, mutta hiemankin karkeampi asvaltti antaa merkkejä, kuten tässä kokoluokassa usein tapahtuu. Automaattivaihteisto toimii juohevasti. Maistoimme myös 120-heppaista turbodieseliä, joka vääntää hienosti jo matalilla käyntinopeuksilla. Ohjaus on kevyt ja nopea – mutkaisella maantiellä jopa hieman liian nopea. Ohjauspyörän säädöt ovat poikkeuksellisen reilut. Korkeilta istuimilta näkee ulos muuten hyvin, mutta etäälle sijoitettu tuulilasin alareuna ja etupilarit aiheuttavat katveita. 4,21-metrisen auton ulkomittojen havainnointi on sinänsä helppoa. Opel Crossland X tulee Suomeen kesäkuun lopussa. Halvin, 1,2-litraisella vapaasti hengittävällä 81-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla kulkeva versio maksaa 19 548 euroa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku