Ajoneuvot | Koeajo | 18.1.2018

Maistiainen: Opel Astra kulkee nyt myös kaasulla

Ulkoisesti kaasukäyttöistä Opel Astraa ei muista malleista erota. Lompakossa säästön kyllä huomaa.

Jaa artikkeli

Ulkoisesti sitä ei sisaruksistaan erota. Opel Astra Sports Tourerin kaasukäyttöinen versio näyttää identtiseltä bensiinimallien kanssa. Edes logo ei paljasta kaasukäyttöä: perässä lukee tuttu Ecotec-teksti. Se sopii useimmille, vaikka joku kenties haluaisi auton vihjaavan asiasta.

Kaasukäyttöisenä Astra on saatavana Sports Tourer -farmarikorin lisäksi pystyperäisenä viisiovisena mallina. Voimanlähteenä on maa- ja biokaasulle optimoitu 1,4-litrainen turbomoottori, joka tarjoaa 110 hevosvoimaa.

Kaasulla kulkee edullisemmin

Maakaasuauto valitaan usein taloudellisista syistä: maakaasua kuluu sadalla kilometrillä valmistajan virallisen arvon mukaan 4,1 kg/100 km ja yksi kaasukilo maksaa noin 1,20 euroa. Sadan kilometrin taittaminen maksaa siis reilut viisi euroa, vaikka auto kuluttaisikin virallista arvoa enemmän. Jätteestä tehtyä biokaasua kuluu saman verran, mutta ympäristöystävällinen kaasu on hieman kalliimpaa, noin 1,45 euroa kilo. Silläkään sadan kilometrin matka ei maksa kuin kuutisen euroa.

Astran kaasusäiliö vetää 19 kilogrammaa, eli tankkauksella pääsee reilut 400 kilometriä.

Opel Astra kaasulla

Lisämatkaa bensiinitankista

Kaasuautoissa on rinnalla aina bensiinitankki, jota käytetään muun muassa auton käynnistämiseen. Bensiinin turvin kaasuautolla pääsee myös kaasuverkon ulkopuolisille taipaileille. Tosin Astran bensiinitankki vetää vain 13,7 litraa, joten toimintamatka sillä jää pariin sataan kilometriin.

Kaasukäyttöisen Opel Astran hinta alkaa Enjoy-varustellusta viisiovisesta, jonka saa 23 408 euron hintaan. Edullisin farmari maksaa 1200 euroa enemmän. Romutuspalkkiolla Astran ja muiden kaasuautojen omistajaksi pääsee vielä 2 500 euroa edullisemmin – mikäli hallussa on palkkioon soveltuva romuauto.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Opel