Ajoneuvot | Koeajo | 2.2.2016

Maistiainen: onko Ford Focus RS maailman hauskin neliveto?

Fordin neliveto tarjoaa vetopidon lisäksi hauskuutta.

Jaa artikkeli

Tunne on alkuun outo. Täyskaasulla uusi Ford Focus RS kääntyy ensin neutraalin puskevasti, lopulta perä irtoaa takavetomaiseen luisuun. Jos kaasun kanssa arkailee, rankaisee auto kevyellä puskemisella.

Käytöksen takana on poikkeuksellinen nelivetojärjestelmä, joka tarjoilee paremman vetopidon lisäksi ketterämmän ja hauskemman ajokokemuksen.

Pähkinänkuoreen tiivistettynä: sähköhydraulisilla kytkimillä voidaan hallita voiman jakautumista takapyörien kesken. Tarpeen vaatiessa peräti 70 prosenttia moottorin voimasta voidaan viedä ulkokurvin puoleiselle takapyörälle. Se irrottaa perän luisuun.

Ketterän ajokäytöksen tarjoileva neliveto nostaa Fordin ajamisen hauskuudessa omaan luokkaansa. Kalliit premium-kilpailijat, kuten Audi RS 3 ja Mercedes-AMG A 45 jäävät kauas taakse supernopeina, mutta lopulta hieman latteina ajolaitteina.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford