Opel Insignia

Ajoneuvot Koeajo 28.3.2017

Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport

Odotettu sukupolvenvaihdos tekee hyvää Opel Insignialle.

Uusi Opel Insignia on ulkoa sutjakka ja tyylikäs ilmestys. Kookkaaseen perheautoluokkaan kuuluva viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään edeltäjäänsä lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää sitten edellismallin.

Hartaasti odotettu haastaja

Hartaasti odotettu toisen sukupolven Insignia yrittää lunastaa toiveita autoluokassa, joka on erittäin tiukasti kilpailtu. Autoilijoiden sieluista käy tuima taisto välittömästi premium-merkkien alla. Siinä mittelevät keskenään esimerkiksi Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb.

Ensituntuman perusteella koeajossa on tulokas, jolla on eväät menestyä.

Kuusi voimanlähdettä

Koeajoautona on malliversio 2.0 Turbo eli keulilla on ruudikkain bensiinimoottori. Kaksilitrainen voimanlähde suo käyttöön 260 hevosvoimaa. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen.

Opel Insignia

Ajossa huomaa, että vääntöä on tarjolla muhkeat 400 newtonmetriä. Voimalinjan täydentää uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka toimii kuin ajatus.Koeajoauton kulutus sadalla kilometrillä on luvatusti 8,6 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 197 grammaa.

Bensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä 129–130 grammaa.

Dieseleinä valittaviksi tulee 1,6-litrainen moottori, josta tulee kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Polttoaineenkulutus on näillä moottoreilla 4,0–4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 105–114 grammaa kilometrillä.

Opel Insignia

Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW). Väkevimmällä dieselillä luvattu keskikulutus 5,2 litraa sadalla kilometrillä, ja hiilidioksidipäästöt 136 grammaa kilometrillä.

Kaikki uusiksi

Tulokas on kokenut merkittäviä muutoksia, sillä auto on uusi perusrakennettaan myöten. Tarkkasilmäinen ja hyvämuistinen löytää tulokkaan muodoista vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta. Esimerkiksi käyvät autolle jämäkkää ilmettä antava Monzan innoittama etusäleikkö ja kapeat ajovalot. Kun etusäleikkö on aiempaa alempana, korostuu auton matala olemus. Uutuus on 29 milliä edeltäjäänsä matalampi. Urheilullista ilmettä luo pitkähkö konepelti.

Onnistunut laihis

Vuonna 2008 esitelty edeltäjä tunnettiin Insigniana, nyt mallinimi on pidentynyt Grand Sport -sanojen verran. Grand ei tarkoita tässä tapauksessa kuitenkaan aiempaa raskaampaa Insigniaa.

Opel Insignia

Moni uusi automalli kevenee hitusen sitten edeltäjänsä, mutta Insignian kohdalla voi puhua merkittävästä laihtumisesta. Yksinomaan korirakenteet ovat keveiden suurlujuusterästen käytön ansiosta 60 kiloa aiempaa kevyempiä. Insignia Grand Sportin paino on malliversiosta riippuen keventynyt kaikkiaan jopa 175 kiloa. Farmarikorinen Sports Tourer on keventynyt jopa 200 kiloa.

Keventyminen tietää hyvää kulutuksen ja auton käsiteltävyyden kannalta.

Miellyttävä kilometrejä

Auto osoittautuu erittäin hiljaiseksi ainakin Frankfurtin ympäristön hyväkuntoisilla teillä. Alusta-ja jousitus ovat hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Meno ei ole rauhatonta tai nypyttävää, vaikka autossa on kookkaat 20-tuumaiset renkaat.

Opel Insignia

Sulavat linjat rokottavat

Kookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Uudessa Insigniassa on tavaroille kuitenkin tilaa tässä kokoluokassa niukahkot 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna toki 1 450 litraa. Sulavalinjaisista muodoista täytyy vähän maksaa, sillä edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa.

Suomessa jo toukokuussa

Uusi Insignia Grand Sport esitellään Suomessa toukokuun lopulla.

Opel Insignia

Aluksi tarjolle tulee nyt synnyinmailla koeajettu viisiovinen viistoperä, farmarikorinen Sports Tourer hieman myöhemmin, mutta elo–syyskuuta tarkempaa ajankohtaa ei ole vielä kertoa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat