24.11.2018

Maistiainen: nuorekas ja ripeä – Mercedes-AMG A 35

Mercedes-Benz A 35

Uudesta A-sarjasta jalostettu Mercedes-AMG A 35 4Matic antaa nuorekkaalle automallille sille kuuluvaa ripeyttä.

Keväällä uudistunut Mercedes-Benzin A-sarja kehitti johtotähden aloitusmallia nuorekkaampaan ja älykkäämpään suuntaan. Nyt Aakkonen on päässyt sporttijaosto AMG:n työlistalle ja tuloksena on uusi A 35 4Matic.

Edellisen polven A-sarjasta nähtiin lievästi mielipuolinen A 45 4Matic, jonka tehot karkasivat loppuvaiheilla jo 381 hevosvoimaan. Uuden A 45:n tehoksi on lupailtu jo yli 400 hevosvoimaa, joten mallistosta löytyy nyt entistä paremmin tilaa uudelle AMG-aloitusmallille. 306 hevosvoiman tehot asettavatkin A 35:n tarkasti kilpasille muun muassa Volkswagen Golf R:n, Honda Civic Type R:n ja Seat Leon Cupran kanssa.

Mercedes-Benz A 35

Sisätiloissa odottaa pääosin tuttu tunnelma, sillä A-sarjan avara ja nuorekas ilme ei muutu dramaattisesti sporttiohjauspyörällä ja uusilla kuppi-istuimilla varustettunakaan. MBUX-käyttöjärjestelmä on luonnollisesti viritetty uuteen iskuun sporttisempaa ajoa varten ja mittaristosta löytyy kaiken muun tiedon ohessa visuaalisesti miellyttäviä grafiikoita aina ahtopaineesta vääntömomenttiin.

Mercedes-Benz A 35

Ulkoisesti A 35 on saanut uutta asennetta uusista helmoista ja vanteista. Kuvissa esiintyvä sininen auto on alkutuotannon Edition 1 -erikoismalli, jonka farkkusininen on yhdistetty tummiin kultasävyisiin yksityiskohtiin. Kieltämättä liioittelevan kokoinen takaspoileri varmasti sopii joidenkin huumorintajuun, mutta maltillisemmille kerrottakoon, että auton voi hankkia myös ilman lintulautaa.

Sporttilookin alta löytyy 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbomoottori, joka on perusrakenteiltaan sukua A 250:n voimayksikölle. Strategiset arvot ovat 306 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja voima jaetaan kaikille neljälle renkaalle.

Mercedes-Benz A 35

Palaamme A 35:n ajettavuuteen vasta varsinaisessa koeajossa embargosyistä.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-Benz

Luetuimmat