Maistiainen: Nissan X-Trailin keulille väkevä moottori
Nissan X-Trail saa uuden kaksilitraisen dieselmoottorin. Väkevässä voimanlähteessä on tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 380 newtonmetriä.
Uusi dieselmoottori tuo mukanaan tarjolle myös uuden voimalinjayhdistelmän X-Trailiin: automaattivaihteiston ja nelivedon. Oli jo aikakin, huokaa moni, etenkin kun nelivetodieselautomaatti on ollut tarjolla suosittuun Nissan Qahsqaihin.
Mallisto tiivistyy
Uuden moottorin voimin Nissanin mallikatras monipuolistuu ja tiivistyy, ja on vähän pakkokin: muutoin kenttä jäisi vapaaehtoisesti kilpailijoille. Ja niitä suositussa autoluokassa riittää. Dieseliin tykästyneille kerrottakoon, että keulille on tarjolla toki edelleen myös tuttu 1,6-lirainen dieselmoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa.
Koeajo järjestettiin Saksan Schwarzwaldissa louhosalueella, jossa odottivat X-Trail Games -teemaiset ajotehtävät. Niistä lisää tulevassa koeajoartikkelissa.
Nelivetoisena autossa on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai CVT-automaatti kuten koeajetussa autossa.
Maantiellä koeajettu tulokas vaikuttaa peruspirteältä tapaukselta. Vaihteisto toimii pehmeästi, joskin aina välillä hieman aprikoiden.
Nelivetoisen X-Trailin kuski voi valita ajetaanko kulutusta vähentäen kaksivetoisesti vai Auto-asetuksella, jolloin auto valitsee tarvittavan vetotavan kulloisenkin pidon ja ajoalustan perusteella. Kuski voi myös lukita nelivedon käyttöön kun ajo-olosuhteet käyvät haastaviksi. Etuvetoisena X-Trail on aina automaattivaihteinen.
Pihi ja väkevä moottori
Euro6-dieselmoottori on varsin vähäruokainen. Keskikulutus on 5,6–6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 148–158 grammaa kilometrillä.
Auto on muodoiltaan pyöreä ja ulkoiselta olemukseltaan jotenkin persoonaton.
Matkustamon tilat ovat autoluokalle tyypilliset: eivät niin väljät kuin muhkeista ulkomuodoista voisi päätellä, mutta riittävät kuitenkin. X-Trailin saa joko viisi tai seitsenpaikkaisena.
Hinta selviää myöhemmin
Älykkäitä turva-avustimia on tarjolla kattava katras – jos lompakko kestää. Auton hinta Suomessa ei ole vielä tiedossa, joten myös lisävarusteiden ja varustetasojen hinnat jäävät vielä arvailujen varaan. Tarjolle versio tulee keväällä 2017.
Valmistaja kertoo kolmannen sukupolven X-Trailille kuuluvan hyvää, sillä mallin myynti on kasvanut tänä vuonna merkittävästi, eikä uuden moottorin tulo tarjolle ainakaan hidasta vauhtia. Vuonna 2013 esitelty malli on sen ikäinen, että seuraavaksi X-Trailista tullee koeajettavaksi kokonaan uusi neljäs sukupolvi.