Ajoneuvot | Koeajo | 11.12.2016

Maistiainen: Nissan GT-R ja 570 hevosvoimaa lumella

Nissan GT-R on tehty auringonpaahteisille kilparadoille, mutta toimii se lumihangellakin!

Jaa artikkeli

Ällistyttävää, miten huipputeknologiaan luottava Nissan GT-R voi tuntua nykyaikaiselta kohta yhdeksän vuotta ensiesittelynsä jälkeen. Tuoreus perustuu hyvään perusautoon ja jatkuvaan parantamiseen.

Moottoriteho on noussut vuoden 2007 alkuperäisestä 485 hevosvoimasta nyt peräti 570 hevoseen. Hevosia on 20 kappaletta enemmän kuin Moottorin keväällä koeajamassa vuosimallin 2015 GT-R Track Editionissa.

Teholisä juontaa VR38DETT-koodilla tunnetun 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n korotetusta ahtopaineesta ja hienosäädetystä sytytyksenohjauksesta.

nissan_gt-r_2017_la-2

Vuosimallin 2017 merkittävimmät uudistukset on tehty auton sisätiloihin. Akilleen kantapäänä pidetty muhkun pyöreä kojelauta runsaine nappuloineen on vaihdettu selkeälinjaiseen ja pelkistettyyn tyyliin.

Ulkokuorta koristavat uudet puskurit ja konepelti, jonka kerrotaan vakauttavan auton käytöstä 315 km/h huippunopeutta lähestyessä.

nissan_gt-r_2017_la-7

Siihen yltämisestä ei Moottorin koeajossa haaveiltu. Nissan GT-R on jo todistanut kykynsä kilparadoilla, joten nyt oli aika nähdä auton kyvyt ympärivuotisessa käytössä – lumella.

Jo Etelä-Suomen kuraisilla valtateillä Nissan vakuuttaa monikäyttöisyydellään. Suuri moottori lämpiää nopeasti, ja kuljettajan olot ovat mukavat penkinlämmittimen ja hyvin toimivan automaatti-ilmastoinnin ansiosta. Näyttääpä GT-R mallia monelle premium-luokan perheautollekin: ajovalot pysyvät kirkkaina pesurien ansiosta.

nissan_gt-r_2017_la-10

Keski-Euroopan teille suunnitellut kitkarenkaat eivät ole tehokkain tapa välittää 570 hevosvoimaa jäiselle asvaltille, joten pääteillä on paras ottaa rauhassa.

Bilsteinin iskunvaimentimien mukavuusasetus tarjoaa onneksi yllättävää mukavuutta. Titaanisen pakoputkiston sointi sopii matka-ajoon, rähinä alkaa vasta kaasua avaamalla.

Varsinainen huvi alkaa GT-R:n päästessä lumelle. On lähes hämmentävää, miten nöyrästi ja takavetomaisesti alle 7 minuutin ja 20 sekunnin Nürburgring Nordscheife -kierrosaikoja takova super-Nissan käyttäytyy kovaksi pakkautuneella hangella.

nissan_gt-r_2017_la-5

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Nissan