Ajoneuvot | Koeajo | 6.7.2016

Maistiainen: näin potkii yli 1000 hevosvoimainen Koenigsegg

Mieli ei tahdo tajuta, mitä vartalolle tapahtuu. Tuhat hevosvoimaa tarjoaa järjettömän suorituskyvyn.

Jaa artikkeli

Kakkonen. Kaasu rauhallisen päättäväisesti pohjaan. Rotrexin mekaaniset ahtimet työntävät sateen raikastamaa ilmaa syvälle V8:n uumeniin. Ahtopaine kohoaa 1,6 bariin.

Takarenkaat häviävät taistelun kitkasta. Luistonesto pätkii sytytystä, mutta eteneminen ei katkea.

Kolmonen. Pito palautuu, selkä painautuu istuimen selkänojaan. Ihmisvartaloa viedään kohti horisonttia kuin vapaapudotuksessa. 1060 newtonmetrin vääntömomentti kantautuu rakenteellisena osana toimivasta moottorista selkälihaksiin.

Nelonen. Äänen, kiihtyvyyden ja tärinän intensiivisyys sekoittavat aistit endorfiinin huuruiseksi mössöksi. Nopeusmittari syöksyy eteenpäin. Ilmanvastus ei saa autosta otetta. Eikö tämä koskaan hidastu?

270 kilometriä tunnissa saa riittää lyhyellä tihkusateen kastelemalla kiitoradalla. Jos matkaa riittäisi, voisi reservistä kaivaa vielä 130 km/h lisää.

Tältä tuntuu Koenigsegg CCXR:n 1018 hevosvoimaa – yhden rättisitikan verran enemmän kuin perusmallin Bugatti Veyronissa.

Jaa artikkeli

Keskustelu