Ajoneuvot | Moottoripyörät | 23.5.2019

Maistiainen: Moto Guzzi V85 TT – Isokokoinen mutta hyvätapainen

Keskikoon seikkailupyöräkin voi olla mitoiltaan ja ominaisuuksiltaan suuri.

Jaa artikkeli

Rungon ja satulan leveyden takia tuntuu kuin istuinkorkeutta olisi enemmän kuin ilmoitettu 830 milliä. Polvikulma on loiva, ote ohjaustangosta miehekkään leveä ja jalkatapit leveällä. Vaikuttaa siis kaikin puolin isolta seikkailupyörältä, vaikka 850-kuutioinen ja 80-hevosvoimainen V85TT luokitellaan keskikoon seikkailupyöräksi.

Osa motoristeista saattaa vierastaa ajatusta pelkästä Moto Guzzin koeajostakin sen takia, että kilpailijoille ilmoitetaan lähes poikkeuksetta 15 hevosvoimaa suurempi huipputeho

Moto Guzzi V85 TT

Ajotuntumassa ero on selvästi pienempi, sillä tällaisilla soralla ja pikkuteilläviihtyvillä pyörillä harvoin ajetaan niin, että moottori huutaa huipputehon kierrosluvulla. Tärkeämpää on tasaisen vahva vääntö ja lineaarinen voimantuotto, ja niitä Guzzissa riittää.

Ilmajäähdytteisyydestään huolimatta moottori käy sivistyneesti ja mekaanisetäänet ovat todella vähäisiä. Noin 1 300 kierroksen tyhjäkäynnillä kaksisylinterinen V-moottori käy epätasaisesti kuin kireä kisakone. Heti kun kierrokset nousevat parin tuhannen tienoille, alkaa tasainen veto ja 3 000–4 000 kierrokselta alkaen voimaa on käytössä tasaisesti aina 8 000 kierroksen punarajalle asti.

Moto Guzzi V85 TT

Soratiellä voiman tasaisuus helpottaa pyörän hallintaa ja voimaa on koko ajan riittävästi tarjolla. Kun vielä Offroad-asetuksessa takapyörän ABS-järjestelmä kytkeytyy pois päältä, mahdollistaa se pyörän ohjaamisen takajarrulla. Myös luistonestojärjestelmä sallii takapyörälle enemmän luistoa Offroad-tilassa.

Asfalttimutkilla Moto Guzzi V85 TT käyttäytyy neutraalisti. Pitkästä akselivälistä ja loivasta keulakulmasta huolimatta se kääntyy lähes katseen voimalla. Isot mitat tuovat samalla vakautta menoon. Loiva polvikulma ja rento ajoasento taas ovat hyviäominaisuuksia pitkille matkoille.

Moto Guzzi V85 TT

V85 TT:n perusmalli maksaa 15 990 euroa ja koeajossa ollut kolmivärinen Special-malli 16 460 euroa, joten hintakin on kohdallaan kilpailijoihin verrattuna. Ehdottomasti koeajon arvoinen peli ennen keskikoon seikkailupyörän ostopäätöksen tekoa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Moto Guzzi V85 TT Special

Moto Guzzi V85 TT

Moottori: ilmajäähdytteinen V2-moottori pitkittäin
Voimansiirto: 6 vaihdetta, kardaaniveto
Iskutilavuus: 853 cm³
Suurin teho: 59 kW (80hv) / 7750r/min
Suurin vääntö: 80 Nm / 5000 r/min
Akseliväli: 1530 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Paino tankattuna: 229 kg
Polttoainesäiliö: 23 litraa
Hinta: alk. 15 990 €

 

Jaa artikkeli

Keskustelu