25.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Maybach tiivistää 130 vuoden kokemuksen yhteen autoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteikäs nimi palaa mallistoon Mercedes-Maybach -brändin alla. Luksusauton tunnistaa siitä, ettei oikein tahdo päättää, matkustaisiko edessä vai takana. Mercedes-Maybach S500:n kohdalla kysymystä ei tarvitse esittää: niin mukavat kuin etuistuimet ovatkin, paras paikka on ehdottomasti oikealla takana. Erityinen lepoasentonäppäin työntää etuistuimen kauas pois tieltä, jotta takaistuimen jalkarahi voi venyttyä täyteen pituuteensa. Sitten valitaan hetkeen sopiva hieronta, ja kenties jäähdytys… Maybach-nimi on palautettu markkinoille, mutta vuosituhannenvaihteessa flopanneen ultraluksusbrändin sijaan kyse on AMG:n kaltaisesta alanimestä. Mersun nimipolitiikasta kirjoittaisi pidemmänkin kirjan, mutta tiivistettynä tavalliset ajoneuvot tarjotaan Mercedes-Benzinä, urheilullisemmat Mercedes-AMG:nä ja poikkeuksellisen ylelliset Mercedes-Maybachina. Toistaiseksi Mercedes-Maybach -nimeä käytetään vain pidennetyn S-sarjan yhteydessä. Mercedes-Maybachit ovat noin 20 senttimetriä pitkäakselivälistä Mercedes-Benz S-sarjaa pidempiä. Kokonaispituus venyy 5,45 metriin, ja akseliväliäkin on 3,4 metriä. Dieseleillä ei ole tässä luokassa asiaa, vaan etenemisestä huolehtivat koejaetun S500:n V8, tai vieläkin jalompi S600:n V12. Molemmat tarjoillaan kahden turboahtimen kera, tietysti. Maybachista muistutetaan keskikonsolin jalopuuhun upotetulla tekstillä, joka toistuu myös tavaratilan kannessa. Ulkoa Maybach-version erottaa tavallisesta S-sarjalaisesta huomattavan paksuista C-pilareista, joita koristaa Maybachin logo. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku