Ajoneuvot | Koeajo | 25.5.2016

Maistiainen: Mercedes-Maybach tiivistää 130 vuoden kokemuksen yhteen autoon

Perinteikäs nimi palaa mallistoon Mercedes-Maybach -brändin alla.

Jaa artikkeli

Luksusauton tunnistaa siitä, ettei oikein tahdo päättää, matkustaisiko edessä vai takana. Mercedes-Maybach S500:n kohdalla kysymystä ei tarvitse esittää: niin mukavat kuin etuistuimet ovatkin, paras paikka on ehdottomasti oikealla takana.

Erityinen lepoasentonäppäin työntää etuistuimen kauas pois tieltä, jotta takaistuimen jalkarahi voi venyttyä täyteen pituuteensa. Sitten valitaan hetkeen sopiva hieronta, ja kenties jäähdytys…

Mercedes-Maybach

Maybach-nimi on palautettu markkinoille, mutta vuosituhannenvaihteessa flopanneen ultraluksusbrändin sijaan kyse on AMG:n kaltaisesta alanimestä. Mersun nimipolitiikasta kirjoittaisi pidemmänkin kirjan, mutta tiivistettynä tavalliset ajoneuvot tarjotaan Mercedes-Benzinä, urheilullisemmat Mercedes-AMG:nä ja poikkeuksellisen ylelliset Mercedes-Maybachina.

Toistaiseksi Mercedes-Maybach -nimeä käytetään vain pidennetyn S-sarjan yhteydessä. Mercedes-Maybachit ovat noin 20 senttimetriä pitkäakselivälistä Mercedes-Benz S-sarjaa pidempiä. Kokonaispituus venyy 5,45 metriin, ja akseliväliäkin on 3,4 metriä.

Dieseleillä ei ole tässä luokassa asiaa, vaan etenemisestä huolehtivat koejaetun S500:n V8, tai vieläkin jalompi S600:n V12. Molemmat tarjoillaan kahden turboahtimen kera, tietysti.

Mercedes-Maybach

Maybachista muistutetaan keskikonsolin jalopuuhun upotetulla tekstillä, joka toistuu myös tavaratilan kannessa. Ulkoa Maybach-version erottaa tavallisesta S-sarjalaisesta huomattavan paksuista C-pilareista, joita koristaa Maybachin logo.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz