Ajoneuvot | Koeajo | 25.7.2017

Maistiainen: Mercedes-Benz S500 – huipulta ylöspäin

Uudet moottorit ovat Mercedes-Benz S-sarjan mallipäivityksen kohokohta.

Jaa artikkeli

Edustusautojen maailmassa Mercedes-Benz S-sarja on käsite, ja nykymuodossaan ansaitusti. Yhdistelmä erinomaista mukavuutta, vaivatonta ajettavuutta, viihtyisiä sisätiloja ja erittäin laajaa mallistoa yksinkertaisesti vastaa niihin kysymyksiin, joita edustusautolta vaaditaan.

Vaikka kasvojenkohotus on tuonut keulalle uudet entistä kehittyneemmät ledivalot ja uudistetun etupuskurin, sijaitsevat todelliset uutuudet vasta konepellin alla. S-sarja toimii Mercedes-Benzin uusien kuusisylinteristen rivimoottorien ensi-iltana.

Mercedes-Benz S-sarja

Suoran kuutosmoottorin paluu

Sveitsin ja Saksan rajalla ajetuissa ensikoeajoissa oli mahdollisuus tutustua tehokkaampiin versioihin bensiini- ja dieselkäyttöisistä rivikuutosista sekä kahdeksansylinterisiin bensiinimoottoreihin.

Suomessa suosituimmaksi nousee uusi dieselmoottori, joka tarjoaa S350d 4Maticissa 286 ja kuvien S400d 4Maticissa 340 hevosvoimaa. Luonteeltaan diesel on huippusivistynyt, ja kulutuksen kerrotaan pienentyneen kuusi prosenttia.

Pehmeää murinaa, vahvaaa voimaa

Teknisesti mielenkiintoisin on uusi bensiinikuutonen, jonka kampiakselin päähän intergoitu sähkömoottori-laturi -yksikkö kykenee tehostamaan etenemistä 16 kilowatilla ja 250 newtonmetrillä. Talosajossa moottori on kevyessäkin rullailussa sammutettuna, joka auttaa leikkaamaan kulutusta. Täyskaasulla ei jää epäselväksi, miksi tehokkaampi kuutosmoottori on saanut vanhastaan V8-moottorista tutun S500-tunnuksen: 435 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä vievät suurta edustusautoa pyydettäessä erittäin eleettömästi. Ilahduttavasti uusi rivikuutonen ääntelee moottorityypille ominaiseen eleganttiin tapaan: alakierroksien pehmeä murina vaihtuu kierrosten noustessa soinnikkaaseen lauluun.

Kuutosmoottorien yläpuolelle tarjotaan nelilitraista tuplaturboahdettua V8-moottoria. Se tarjoillaan Mercedes-Benz S 560:ssä 496 hevosvoimaisena tai Mercedes-AMG -käsittelyn jälkeen 612 hevosvosvoimaisena hyvätapaisena hirviönä nimeltä S 63 4Matic+.

Mercedes-Benz S-sarja

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ tarjoaa upean yhdistelmän edustusautoa ja järjetöntä suorituskykyä: 0–100 km/h vain 3,5 sekunnissa!

Järjestelmät päivitetty

Moottorien lisäksi S-sarjaan on päivitetty E-sarjaan esiteltyjä järjestelmiä, kuten uusi virtuaalimittaristo ja nopeusrajoituksiin reagoiva vakionopeudensäädin. S-sarja ei siis vielä nouse autonomisessa kädet ohjauspyörästä vapauttavalle tasolle, mutta toisaalta tarjottujen järjestelmien toimivuus aktiivisesta vakionopeudensäätimestä automaattiseen kaistanvaihtoon on huippuluokkaa.

Mercedes-Benz S-sarja

Keulasta uuden ”ässän” tunnistaa ajovalojen kolmesta lediviuhkasta. Etupuskuria koristaa nyt vaakasuuntainen kromilista.

Neljän vuoden iästään huolimatta Mercedes-Benzin S-sarja säilyttää paikkansa autona, johon uutta Audi A8:ia epäilemättä verrataan.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz