Ajoneuvot | Koeajo | Uutinen | 27.5.2016

Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta

Mercedeksen S-sarjan avomallisssa on todellakin vain taivas rajana, mutta joskus rajoista on hyötyäkin.

Jaa artikkeli

Pienemmän SLC:n tavoin S-sarjan avomalli on Mercedes-Benzin kohdalla mallistoon palaava tapaus. Vuosina 1961-1971 valmistetut W111 ja W112 cabrioletit ilmoitetaan uutuuden henkisiksi isoisiksi, mutta moni asia on muuttunut vuosikymmenten varrella. S-sarjan avoauto rinnastuu vahvimmin jo aiempaan tuttuun, S-sarjan Coupéen.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Eikä turhaan. Sisällä vallitseva tunnelma on suoraan S Coupésta. Punainen nahkasisusta on sangen miellyttävä paikka oleskella, vaikka Mercedeksen nahkaverhoilusta käyttämä mielikuvitukseton ”designo”-brändäys tuntuukin entistä halvemmalta tällaisen auton kohdalla. Yksityiskohdat ovat silti upeita aina pianolakatusta puusta paljaaseen mattapuuhun ja Burmester-äänentoiston massiivisiin kaiutinritilöihin.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Coupén tavoin ja muista S-sarjalaisista poiketen takapenkit eivät ole S Cabrioletin parhaat paikat. Designo-brändäys tuntuu tarpeettoman halvalta.

S-sarjan vaivattomuus näkyy myös Cabrioletia ajettaessa. Hinnat alkaen -mallina olevan S 500 Cabrioletin 4,7-litrainen tuplaturbo-V8 tarjoilee miellyttävää murinaa kaasupoljinta voimakkaammin painettaessa, mutta kulkupuolen painotus on edelleen pehmeydessä. Yhdeksänvaihteinen automaattivaihteisto ja 335 kilowattia (455 hevosvoimaa) yhdessä 700 newtonmetrin väännön (1 800 – 3 500 1/min) kanssa pitävät huolen siitä, että pehmeyden takaa löytyy tarvittaessa myös tarpeettoman paljon suorituskykyä. Avolaivan saa nimittäin singottua paikoiltaan 100 km/h nopeuteen 4,6 sekunnissa. Erinomaisen alustan ja pehmeän vaihteiston myötä kyyti on sangen vaivatonta. Ohjaustuntumassa tien epätasaisuudet eivät häiritse, mutta ohjaus on sen verran lineaarinen, että isohko auto on silti helposti ajettavissa.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

S Cabrioletin ongelmat alkavat kuitenkin itse asiaan päästessä. Avoauton idea on tietysti ajaa katto alhaalla ja S Cabrioletin monituiset ilmanohjaimet toimivatkin hyvin – mutta niistä huolimatta turvavyöt lepattavat ajoviimassa ihoa vasten. Upea kangaskatto on myös tehnyt parhaansa toteuttaakseen S-sarjan perimmäistä tarkoitusta: hiljaista vaivattomuutta. Avona ajellessa mieleen kuitenkin juolahtaa, että auto olisi kuitenkin parempi kovakattoisena.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

S-sarjan parhaita puolia on nimittäin auton kyky eristää matkustajat ulkomaailmasta ja tarjota mahdollisimman paljon vaivattomuutta. Avonaisena nämä asiat eivät toteudu – eikä monikerroksinenkaan kangaskatto ole metallikaton veroinen eristäjä. Pahin kilpailija S Cabrioletille onkin S Coupé – tai ehkäpä jopa kattoluukulla varustettu huikean mukava Mercedes-Maybach.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Tuulilasin yläreunassa oleva tuulenohjain on nostettuna ruma mutta tehokas.

Mercedes-Benz S 500 Cabrioletin hinta asettautunee meillä jonnekin 250 000 euron tietämille.

Mercedes-Benz S 500 Cabriolet

Viimeistely hurmaa monin paikoin yksityiskohtaisuudellaan.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz