Maistiainen: Mercedes-Benz GLC 350 e – hybridiä katujen maasturointiin
Mercedeksen GLC 350 e -lataushybridi yllättää hiljaisuudellaan – eikä kyse ole sähkömoottorista.
Mercedeksen katumaasturivalikoiman C-sarja, GLC, lähtee mukaan katumaastureiden kuumana käyvään hybridikisaan mielenkiintoisesta asetelmasta. Näppärän muhkea Mercedes-Benz GLC 350 e saa ladattavana hybridinä 250 4Maticista tutun kaksilitraisen nelisylinterisen bensaturbon (155 kW / 211 hv) kaveriksi 85 kilowatin (116 hv) sähkömoottorin.
Ensikokemus on hämmentävä. Sähköautoiluun usein liitetty hiljaisuus on 350 e:ssä läsnä myös silloi, kun mittariston mukaan polttomoottori on käynnissä. Mittaristoa seuraamalla on kuitenkin mahdollista todeta, että jo pelkän sähkömoottorin voimavarat riittävät leppoisassa arkiajossa hyvin useimpiin tilanteisiin.
Lyhyen koeajolenkin takia on kuitenkin mahdotonta kommentoida akkujen jaksamista. Valmistajan ilmoittama 34 kilometriä pitänee melko hyvin paikkansa, joten sähkö toiminee useimmilla matkoilla avustavassa roolissa. Tavaratilaa GLC:ssä on kuitenkin jäljellä vielä mainiosti, vaikka akusto lohkaiseekin palan tavaratilan pohjasta. Sen sijaan Mercedeksen Comand-ajotietokone tuntuu aavistuksen kankealta tavalta käyttää ja tarkkailla hybridijärjestelmän tilaa, mutta automatiikka osannee tehtävänsä.
Akkujen ja hybridijärjestelmän tuoma lisäpaino ei ole hämmentänyt myöskään saksalaista alustainsinööriä, sillä miellyttävän ohjauksen lisäksi myös jousitusmukavuus on kunnossa.
Koeajossa ollut kattavasti varusteltu Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic A Premium Business oli hinnoiteltu 90 060,37 euron arvoiseksi.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen