Ajoneuvot | Koeajo | 4.12.2015

Maistiainen: Mercedes-Benz G500 4×4² – erikoismaasturi nuorentaa viisivuotiaaksi

Korotetun maasturin 45 sentin maavara tasoittaa maaston notkot ja kuopat.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benzin maasturimalliston kulmakivi, G-sarja, on yksi automaailman rakastetuista dinosauruksista. Vuoden 1979 ensiesittelystä lähtien jatkuvasti kehittynyt automalli on vuosien myötä saanut ajonvakautusjärjestelmän, modernin navigaation ja muut arvoautolta odotetut herkut.

MB_G500_4x4-2

Kuoren alla sykkii yhä dinosauruksen sydän. Erillinen tikapuurunko, jäykät akselit ja kolme lukittavaa tasauspyörästöä juontavat aikakaudelta ennen sähköjärjestelmien vallankumousta. Mekaniikkaa ei korvata ohjelmistolla.

MB_G500_4x4-3

Kahjon kolmiakselisen G63 AMG 6×6:n jälkeen Mercedes-Benz on kehittänyt autosta entistäkin maastokelpoisemman version. G500 4×4²:n maavara on huimat 45 senttimetriä. Korotus perustuu portaaliakseleiksi nimitettyyn järjestelmään, eli pyörän keskipiste on laskettu vetoakselin alapuolelle.

MB_G500_4x4-4

Maastoa monsterimainen maasturi pitää pilkkanaan. Suuret joustovarat ja kolme lukittavaa tasauspyörästöä tasoittavat notkot ja kuopat. Olo ratissa tuntuu viisivuotiaalta – autolla tekisi mieli mönkiä ympäri hiekkakuoppaa tunti toisensa perään!

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz