6.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz EQC – tämän verran sähkötekniikkaa saa 81 372 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EQC on Mercedes-Benzin ensimmäinen omana mallina markkinoitava sähköauto. Lumisateinen Oslo saa kunnian toimia näyttämönä Mercedes-Benz EQC:n ensikoeajoille. Norjan pääkaupunki on luonnollinen valinta, kun kyse on valmistajan sähköhyökkäyksen ensimmäisestä aallosta. EQC on katumaasturikoriin puettu sähköauto, joka kilpailee samoista asiakkaista esimerkiksi Jaguar I-Pacen ja Audi E-tronin kanssa. Kolmikon tekniset tiedot ovat hyvin samankaltaiset: EQC tarjoaa 408 hevosvoimaa ja 80 kilowattituntia, I-Pacessa tehoa on 400 hv ja akkua noin 85 kWh ja E-tronissa 408 hv ja 83,6 kWh. Kaikkia kolmea yhdistää myös neliveto, joka on toteutettu sähkömoottorilla per akseli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Oma ilme Audista ja Jaguarista poiketen Mercedes-Benz on erottanut muotoilulla sähköautonsa varsin selkeästi muusta mallistosta. EQC:n keulaa hallitsee maskia ympäröivä musta paneeli ja ajovaloja yhdistävä valoraita. Tietyistä kulmista keula vie ajatukset Saabeihin, tietyistä kulmista taas valoraita saa auton näyttämään varsin korkealta. Sisätiloja hallitsee MBUX-tietoviihdejärjestelmän suuret näytöt. Sähkötekniikasta muistutetaan pronssin värisillä yksityiskohdilla sekä rivotetuilla alumiinilistoilla. Paljon pääsee? Mercedes-Benz lupaa EQC:n sähkönkulutukseksi 19,7 -20,8 kWh/100 km, joka on hieman Audi E-tronia pihimpi arvo. Huippunopeutta stuttgartilainen kerää 180 kilometriä tunnissa ja nollasta sataan auto kiihtyy 5,1 sekunnissa. Oleellisin tekninen tieto koskee silti toimintamatkaa, joka WLTP-mittauksella asettuu varustelusta riippuen 374–417 kilometrin välille. Vertailun vuoksi sama mittaus antaa Audi E-tronille "enimmillään 417 kilometriä" ja Jaguarille peräti 470 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttuja rakenteita Vaikka EQC näyttää omanlaiseltaan, on auto omaa sukuaan GLC. Valmistaja ei peittele yhteisiä juuria. Taustalla kerrotaan olevan tuotantotekniset syyt – EQC tehdään samalla linjalla GLC:n kanssa, joten polttomoottori- ja sähköautojen välistä tuotantoa on helppo säätää. EQC:n korista 80 prosenttia on yhteneväistä GLC:n kanssa, erot johtuvat pintapelleistä sekä sähköauton lisämassan (omamassa 2495 kg) vaatimasta järeämmästä törmäysrakenteesta. E-tronin tapaan yhteinen perusrakenne näkyy vaa'an lisäksi hukkatilassa: EQC:ssä on jopa perinteinen kardaanitunneli, ja etuakselin sähkömoottori on laskettu samalle apurungolle, jota polttomoottoriset GLC:tkin käyttävät. Toisaalta E-tronin tapaan auto tarjoaa silti avarat sisätilat ja kohtalaisen hyvän tavaratilankin (500 litraa). Nopeaa ja vähemmän nopeaa EQC:n pikalatausteho yltää 110 kilowattiin. Koleassa säässä tehty pikalataus lupaa hyvää, 23 prosentin varausasteella aloitettu lataus nousi heti vajaan sadan kilowatin tuntumaan, joka säilyi noin 80 prosentin varausasteeseen saakka. Pikalatausta norjalaisittain: Ionity-latausverkon kuusi 350 kilowatin laturia Vikissä Oslon pohjoispuolella. EQC:n vaihtovirtalataus on toteutukseltaan mielenkiintoinen. Mercedes-Benz kertoo Euroopassa myytävien autoyksilöiden latausjärjestelmän tukevan kolmea vaihetta ja peräti 63 ampeeria, mutta maksimiteho on silti vain 7,4 kilowattia. Erikoisella ratkaisulla on haluttu saavuttaa luvattu latausteho lähes minkälaisessa sähköverkossa tahansa (Suomessa esim. 3x10A tai 1x32A). Tehtaan edustajat ilmoittivat 11 kilowatin latauksen olevan kehitysasteella, mutta minkäänlaista aikataulua tai edes tietoa sen saapumisesta EQC:hen ei kerrottu. Tässä kohtaa Mercedes-Benz antaa Audi E-tronille jonkin verran etumatkaa – Audi lataa 16 ampeerin virralla kolmella vaiheella 11 kilowatin teholla, ja myöhemmin tarjolle tulee vielä 22 kilowatin vaihtovirtalaturi. EQC:n hinnat alkavat 81 373 eurosta. Ajokokemuksiin pääsemme palaamaan embargon takia vasta 15. päivä julkaistavassa koeajossa. Päivitetty 7.5. Korjattu Jaguarin ja Audin käytettävissä olevat akkukapasiteetit. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?