Maistiainen: tässä on Mercedes-Benz E-sarjan farmari
E niin kuin Edistyksellinen, T niin kuin Tilava. Tai Edustava ja Tutun oloinen, miten vain haluatte.
Farmari- eli T-versio on ollut Mercedes-Benzin keskikokoisen mallisarjan luottojäsen jo miltei neljänkymmenen vuoden ajan.
Niinpä kun uusin E-sarjan sedan näki päivänvalon viime vuodenvaihteessa, ainoa kysymys farmarimalliin liittyen oli se, milloin esittely tapahtuisi.
Valmistajan vastaus kuului: syksyllä – ja tässä se nyt on, kuudennen sukupolven farkku-mersu, hypisteltävänä ja ajettavissa.
Mercedes-Benz E ja taakse asti tilaa
Mercedeksen tavaratilainsinöörit lienevät olleet niskan päällä muotoilutiimiin verrattuna, sillä E-farmarin takalasi on jätetty varsin pystyksi. Hyvä niin: Shooting Brake -malli hoitakoon imagopuolen, nyt keskitytään muidenkin kuin terveisten kuljettamiseen.
Myös sisällä autossa asiat näyttävät olevan kamojen kannalta hyvin. Mercedes-Benz E-sarjan farmarikontin virallinen litramäärä on 640-1 820, ja sähköllä liikkuvat takaluukku, tavaratilan peite sekä kolme takaselkänojan puolikasta osallistuvat kuljetustalkoisiin.
Kuormankantokyvystä vastaa taka-akselin ilmajousitus, vetohommien varmuudesta puolestaan perävaunuvakain sivutuuliavustimella.
Kaikki edellä mainitut varusteet ovat Mercedes-Benz E-sarjan farmarissa vakiona.
Perusmallista moneksi
Porrasperäisen eemelin tapaan auto on hienostunut ajettava, etenkin Hampurin ympäristössä risteilleillä saksalaisteillä. Ohjaamo nykyaikaisine digimittaristoineen vastaa E-sedania.
Mallisto koostuu aluksi versioista E 200 (184 hv), E 220d (194 hv) ja E 250 (211 hv). Myöhemmin tänä vuonna valikoima laajenee malleilla E 200d (150 hv), E 350d (218 hv), E 400 4Matic (333 hv) sekä E 43 AMG 4Matic (401 hv). Kaikissa käytetään vaihteistona 9-pykäläistä automaattia.
Kokeilemamme E 220d T A tarjoaa äänetöntä kyytiä, ja on ehdottomasti meidän oloissa fiksuin valinta. Juuri tämä malli tulee olemaan Suomessa myydyin, kun auto meille lokakuussa saapuu. Hintaa kertyy Business-varustein 56 523 euroa.