Mercedes-Benz C 200

Ajoneuvot Koeajo 20.6.2018

Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli

Mercedes-Benz C-sarjan mallipäivitys tuo lisää sähköä niin moottoriin kuin elektroniikkaankin.

EQ Boost -lisänimeen tiivistyy uudistuvan Mercedes-Benz C 200:n ydin. Se viittaa 10 kilowatin eli noin 14 hevosvoiman sähkökoneeseen, joka avustaa kiihdytyksissä ja kerää energiaa talteen jarrutuksissa. 48-voltin sähköjärjestelmän päässä toimiva sähkömoottori ei huipputehollaan hurmaa, mutta 160 newtonmetrin lisävääntö auttaa liikkeellelähdöissä.

Ja onpa sähkömoottorilla osansa myös käynnistysautomatiikan kanssa: tavallista käynnistysmoottoria suuremman tehon ansiosta moottori herää tavallista nopeammin toimintavalmiuteen.

Koko järjestelmän taustalla on tarve kitkeä auton kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä. Tehdas lupaa sedankoriselle autolle varustelusta riippuen kulutukseksi 6,0–6,3 litraa sataa kilometriä kohden.

Ensikoeajolla siitä ei vielä saatu varmuutta, mutta muuten uusi voimanlähde vakuutti. Ainoastaan monia nykyautoja vaivaava vaihteiston hidas reagointi täyskaasukiihdytksissä jäi vaivamaan mieltä.

Käyttöliittymä isoveljeltä

Mercedes-Benz C 200

Lisävarusteena autoon saa näyttävän digitaalimittariston.

Kasvojenkohotus on toki tuonut Mercedes-Benzin kansainvälisesti myydyimpään malliin muutakin, kuin pelkän uuden moottorin. Tarkkasilmäinen löytää keulan linjoista hienosäätöä, mutta selkeimmin erot näkee auton sisällä.

C-sarja on nyt saanut E-sarjaan esitellyn sukupolven tietoviihdejärjestelmästä, ja nyt keskinäytön lisäksi digityyliä voi jatkaa lisävarusteisella mittaristolla. Eräänlaista sähköpäivitystä tämäkin. C-sarjassa digitaalimittariston graafinen ilme poikkeaa hieman E-sarjasta: uudet tyylit ovat hienostuneempia, mutta osa voi kaivata E:n Progressive-teemaa, jossa suuren kierrosluku-nopeusmittari -yhdistelmän ympärille voi kasata ajotietokoneen ja navigoinnin tietoja ehkä hieman vapaammin, mitä C-sarja tarjoaa.

Ja aktiivinen turvavarustelu vieläkin korkeammalta

Mercedes-Benz C 200

Ohjauspyörä on vaihtunut merkin nykytyyliseen, eli samalla perinteikäs viiksellä toimiva vakionopeudensäädin on vaihtunut ratin vasemman puolan painikkeilla toimivaksi. Tottumiskysymys.

Uuden käyttöliittymän lisäksi C-sarjan aktiivista turvavarustelua on nykyaikaistettu. Autoon saa valtaosan viime syksyllä S-sarjaan esitellyistä varusteista.

Uudistunut Mercedes-Benz C-mallisto saapuu Suomeen elokuussa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat