3.9.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda MX-5 2.0 – Kun hyvästä viritetään vieläkin parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-5 ei varsinaisesti tarvinut pirteämpää kaksilitraista moottoria, mutta sai sen kuitenkin. Tulos on kenties kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto. Pienempi, keveämpi ja parempi. Kun neljännen sukupolven Mazda MX-5 laihtui hyvin lähelle vuonna 1989 ensiesiteltyä alkuperäistä, kumosivat japanilaiset kaikki väitteet siitä, ettei nykyaikainen auto voi tarjota aitoa ajokokemusta. Neljättä sukupolvea voikin pitää miljoonamyyntiin yltäneen urheiluautomallin kaikkein onnistuneimpana painoksena. Kehuista huolimatta Mazda näki autossa parannettavaa. Autoa kehitettäessä japanilaismerkki panosti kahdesta moottorivaihtoehdosta pienempään 1,5-litraiseen. Erityisen kierrosherkäksi kehitetty voimanlähde tuotti maltilliset 131 hevosvoimaa, minkä katsottiin riittävän mainiosti noin tuhatkiloiseen autoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voima vei markkinat Tehonälkäiset markkinat suosivat kuitenkin suurempaa kaksilitraista moottoria. 160-hevosvoiman huipputeho antoikin MX-5:lle reippaamman suorituskyvyn, mutta 1,5-litraista pidettiin vaihtoehdoista luonteikkaampana. Mazdan ratkaisu oli ihailtava: mallivuodelle 2019 MX-5:n kaksilitrainen moottori laitettiin täysremonttiin. Päämääränä oli tuoda 1,5-litraisen pirteä luonne suurempaan moottoriin. Ahtamattoman moottorin kokemat muutokset ovat suoraa lainaa nelitahtimoottorin viritysoppaasta: suurempi kaasuläppä, suuremmat imuventtiilit, kireämpi pakopuolen nokka-akseli, 27 grammaa kevyemmät männät ja niin edelleen. Moottoriuudistusten lisäksi vuosimalli 2019 tuo joukon aktiivisia turvavarusteita ja mahdollisuuden Apple CarPlayhin ja AndroidAutoon. Ohjauspyörään lisätty etäisyyssäätö helpottaa erinomaisen ajoasennon löytämisessä. Kaikki ylävireyden tähden Tehtaan mukaan kaikki muutokset tehtiin paremman kierrosherkkyyden tähden. Moottorin suurin pyörintänopeus kasvoikin uudistuksessa 6 800 kierroksesta minuutissa 7 500:aan. Se, että huipputeho kasvoi samalla 160 hevosvoimasta 184:ään on valmistajan mukaan sivutuote. Niin tai näin, vuosimallin 2019 MX-5 on kaikkien aikojen paras Mazda MX-5. Samalla se saattaa olla myös kaikkien aikojen paras normaalihintainen urheiluauto (ainakin autoverottomissa maissa). Tutun kangaskattoisen Roadsterin lisäksi MX-5:n saa yhä targatyylisenä RF-mallina. Ajan henkeä vastaan Jo keskialueella uutuusmoottori vetää hieman edeltäjäänsä väkevämmin. Varsinainen muutos nähdään yläkierroksilla. Uudesta MX-5:stä löytää lähes kaikista nykyautoista puuttuvaa iloa ja repivyyttä aina punarajaan saakka. Nelisylinterinen on aivan kotonaan alhaisemmillakin kierroksilla, mutta parhaat kyntensä se näyttää jatkuvasti kohti punarajaa piiskaten. Sellaisessa ajossa voimanlähteen ja huippusulavan kuusivaihteisen manuaalin yhteistyötä voi vain ylistää. Yhdistelmä ei sielukkuudessa ehkä aivan yllä takavuosien parhaiden Hondien, BMW:iden tai ranskalaismerkkien tasolle, mutta jo se, että pikkuturbojen aikakaudella Mazda tarjoaa niihin verrattavaa voimanlähdettä, on kulttuuriteko. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?