23.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 Skyactiv-G – jo pelkkä ulkonäkö riittäisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuvat eivät tee Mazda 3:n muodoille oikeutta: luonnossa veistoksellisuus herää eloon. Autojen koeajoissa objektiivisuus on kaikki kaikessa. Henkilökohtaiset mielipiteet eivät saa vaikuttaa, autot tulee arvioida kylmän tunteettomasti pelkkinä mekaanisina esineinä. Mutta voiko sille mitään, jos Portugalin ilta-auringossa punaisen sävyjä kylmästä kuumaan heijastava Mazda 3 aiheuttaa huomattavasti keskivertoperheautoa suurempaa omistamisen halua? Näkyä katsellessa hieman keskivertoa korkeampi tavaratilan nostokynnys ei juuri nyt ole mielessä. Takaviiston katveenkin annan anteeksi. Nuo valot, konepellin pokkaukset ja… oikeastaan koko takaosa. Katse kiertää, ja kokonaisuus vain toimii. Kun Mazdan uutuuden ensikuvat julkaistiin, olin auton ulkonäköön pettynyt. Keula on upea, samoin takavalot, mutta kuvissa C-pilari näytti hirveän massiiviselta. Mutta kuva kertoo vain yhden pysäytetyn hetken. Se ei paljasta kylkimuotoilun kaksoiskaarevaa pintaa, jonka vasta valon kimallus ja varjon leikki herättävät eloon. Massiivisuudesta ei ole tietoakaan. Omin silmin auringossa katseltuna huomaan pohtivani, onko Mazdan uutuus kenties kokoluokkansa komein tällä vuosituhannella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selkeä ja vaivaton Haluttavuus jatkuu sisällä: tunnelmaa leimaa rauhoittava yksinkertaisuus. Selkeät linjat ja laadukkaat sekä yhdenmukaiset materiaalit luovat hyvän perustan, joka viimeistellään erinomaisella ajoasennolla ja kaikin puolin selkeällä ergonomialla. Mazda keskittyy oleelliseen, kuljettajan toimintojen tukemiseen, keinotekoinen multimediashow on tohdittu jättää väliin. Siitä kiitos. Ajoltaan uutuus on miellyttävän vaivaton. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti ja yhdenmukaisesti, jo ohjauspyörää käännettyään tietää, miten myös kytkin tulee toimimaan. Vaihteensiirto on enemmänkin nautinto kuin työ, jos sattuu olemaan sorttia, joka kokee öljyttyjen metallirattaiden kytkemisen palkitsevaksi. Automaattikin on tarjolla, jos se on enemmän oma juttu. Valitse yksi Moottorin suhteen valinta on helppo: tarjolla on 122-hevosvoimainen kaksilitrainen bensiinikone. Varusteista ja vaihteistosta riippuen hintahaarukka on 25 490:stä 33 380 euroon. Täydellinen Mazda 3 ei ole. Epätasaisilla teillä alusta ei selviä kunnialla 18-tuumaisten vanteiden haasteista. Täräykset tulevat läpi. Toisaalta tasaisemmalla tiellä pinnankarheus ei kantaudu ikävinä värinöinä, joten mukavuusongelma nousee esiin vain todellisissa töyssyissä. Mazdan vaivattomaan ajokokemukseen vain sopisi pehmeämpi kyyti paremmin – ja vaikka kolmonen suoriutuu reippaasta kanttailusta kunnialla, ei se varsinaisesti kannusta aktiiviseen ajamiseen. Ihan sama. Ajettavuus ja mukavuus ovat enemmän kuin riittävän hyvät. Jo pelkkä ulkonäkö riittäisi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku