29.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Mazda 3 ja mutkateiden matkareitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan klassikkomalli uudistuu älyllä tulevalle mallivuodelle. Vuonna 2013 esitelty kolmannen sukupolven Mazda 3 virkistäytyy kevyesti tulevalle mallivuodelle. Uuden, terävämmän ulkonäön takaa löytyy myös koko joukko uusia ominaisuuksia, aina mystisestä G-Vectoring Controlista päivitettyihin turvavarusteisiin. Mazda 3 terävöittää uusien puskureiden ja led-valojen myötä valmistajan tuttua Kodo – Soul of Motion -muotokieltä. Osaltaan ulkoasupäivitykseen osallistuvat myös sivupeilit. Hienovaraisesti uudistettu takapuskuri jää pystyperän ominaisuudeksi, porrasperän jatkaessa nykyisellään. Teknologia on kuitenkin kehittynyt harppauksin jo muutamassa vuodessa. Mittaristo ja sen näytöt ovat päivittyneet helpompilukuisiksi ja mainio heijastusnäyttö on löytänyt koko väripaletin käyttöönsä. Mzd Connect -viihdejärjestelmä on sekin saanut aimo annoksen terävämpää älyä ja parempaa grafiikkaa. Sama kehityskulku näkyy myös turvavarusteissa: parantuneen kamerajärjestelmän ansiosta lidar-sensori on voitu jättää pois ja samalla järjestelmien toimintanopeudet ovat laajentuneet. Mukana ovat nyt myös liikennemerkkien tunnistus ja mukautuvat led-ajovalot. Uusi lämmityksellä varustettu ratti ja parantunut laatu sisustassa ja äänieristyksissä palvelevat parempaa mukavuutta. Jousitus ja iskunvaimennus on päivitetty puolestaan hienostuneempaa kulkua ja paremman ajettavuuden nimissä. Terävien saumojen pintakovuuden lisäksi menosta ei löydykään merkittävää moitittavaa Barcelonan sileillä seututeillä. Uusi Mazda 3 tuo malliin myös valmistajan mystisen G-Vectoring Control -tekniikan, jossa Skyactiv-moottoreiden hienovaraisella väännönohjaamisella luodaan lähes havaitsemattomia painonsiirtoja. Mazdan mukaan teknologian vaikutusta on lähes mahdotonta havaita, mutta sen luoma vakaampi ja tasaisempi kulku vaikuttavat kuljettajaan ja matkustajiin alitajuisesti. Ilman suoraa parivertailua asiasta ei voi sanoa juuta eikä jaata, mutta ainakaan tekniikka ei häiritse mutkatiestä nauttimista. Suomeen uudistunut Mazda3 saapuu lopputalvesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?