18.1.2019

Maistiainen: Lexus RC 300h – enemmän GT kuin HC

Lexus RC 300h

Lexuksen pienin coupe on yhä leppoisa matkakumppani.

Kun edelliset kokemukset Lexus RC 300h:sta ovat kolmen vuoden takaisesta ensikoejosta, täytyy malliuudistuksen kokeneen auton koeajo aloittaa tarkastelemalla muutoslistaa. Ulkomuistista eroja ei ihan heti huomaa.

Uudistuslista ei ole kovin pitkä: voimalinja on ennallaan, samoin korin voimakkain linjoin piirretyt peruslinjat ja sisustan elementit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Elementtejä LC:stä

RC:hen on tuotu viittauksia upeasta LC-lippulaivasta, ja alustaa on hiottu kevyesti. Etupuskuri on uusittu, samoin ajovalot, ja takapuskuri. Valmistaja kertoo muutosten parantavan myös aerodynamiikkaa ja tekevän ajokäytöksestä siten vakaampaa korkeissa nopeuksissa – toisaalta huippunopeus on yhä vain 190 kilometriä tunnissa, joten aeromuutosten merkitys jää kyseenalaiseksi.

Pitkää matkaa, ei sprinttiä

Urheiluautoksi RC 300h:ta ei kannata luokitella. Se ei tee oikeutta autoryhmälle, eikä myöskään Lexukselle. 2,5-litraisen nelisylinterisen ympärille rakennetu voimalinja tuottaa 223 hevosvoiman huipputehon, mutta suorituskyky on enemmän leppoisaa kuin rivakkaa.

Toisaalta RC tarjoaa yhä mukavan kyydin, vaikka alustan puslien kerrotaankin vaihtuneen jäykemmiksi. Moottoritieajossa ohjauskin ryhdistäytyy, kun matalammissa nopeuksissa vaivaava velton etäinen tuntuma häviää, ja silloin RC alkaa olla elementissään perinteisenä GT-autona.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat