Ajoneuvot | Koeajo | 6.11.2015

Maistiainen: kyvykäs Audi Q7 e-tron

3.0 TDI quattro

Hybridijärjestelmä optimoi energiatehokkuuden ajoreitin mukaan.

Jaa artikkeli

Se on Suomen verottajan pahin painajainen: 373 hevosvoimainen maasturijätti, jonka 46 gramman hiilidioksidipäästöt pitävät verot matalana.

Audi ilmoittaa uutuuden kykenevän 1 400 kilometrin toimintamatkaan, kiitos akun ja 75 litran polttoainesäiliön. Se tarkoittaisi 5,4 litraa sataa kilometriä kohden – komea saavutus suurelle ja mukavalle seitsenpaikkaiselle katumaasturille.

Navigaattori säästää energiaa

Voima syntyy sähkömoottorin ja 3-litraisen V6-turbodieselin liitosta. Virallisessa NEDC-syklissä Q7 e-tronin kulutus jää 1,7 litraan sadalla kilometrillä. Käytännössä auto vie sitä enemmän, mutta älykkään navigaattorin ansiosta 56 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta saadaan kaikki irti.Kun kuljettaja asentaa päämäärän, laskee hybridijärjestelmän tehokkaimman tavan käyttää energiaa: Q7 tietää itse, milloin kannattaa ajaa hybridimoodissa ja milloin pelkällä sähköllä. Esimerkiksi taajama-alueilla Q7 e-tron pyrkii etenemään pelkällä sähköllä.

Ladattavan hybridin ajokokemus ei juuri eroa tavallisesta Q7:stä. Hybridivoimalinjan toiminta on kiitettävän sulavaa. Aktiivisten värinää vaimentavien moottoritukien ansiosta polttomoottorin käynnistykset ja sammumiset ovat lähes huomaamattomia.

Akun vaatiman tilan vuoksi Q7 e-tron on aina viisipaikkainen. Samasta syystä myöskään tavallista Q7:ää huomattavasti ketteröittävää nelipyöräohjausta ei ole saatavilla. Sen suurempia moitteita hybridiversion valitsevalle on vaikea keksiä.

Audi Q7 e-tron ei ole vielä myynnissä. Auton hinta on yhä avoin, ja tekniset tiedot alustavia.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi