6.11.2015 Ajoneuvot Maistiainen: kyvykäs Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmä optimoi energiatehokkuuden ajoreitin mukaan. Se on Suomen verottajan pahin painajainen: 373 hevosvoimainen maasturijätti, jonka 46 gramman hiilidioksidipäästöt pitävät verot matalana. Audi ilmoittaa uutuuden kykenevän 1 400 kilometrin toimintamatkaan, kiitos akun ja 75 litran polttoainesäiliön. Se tarkoittaisi 5,4 litraa sataa kilometriä kohden – komea saavutus suurelle ja mukavalle seitsenpaikkaiselle katumaasturille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Navigaattori säästää energiaa Voima syntyy sähkömoottorin ja 3-litraisen V6-turbodieselin liitosta. Virallisessa NEDC-syklissä Q7 e-tronin kulutus jää 1,7 litraan sadalla kilometrillä. Käytännössä auto vie sitä enemmän, mutta älykkään navigaattorin ansiosta 56 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta saadaan kaikki irti.Kun kuljettaja asentaa päämäärän, laskee hybridijärjestelmän tehokkaimman tavan käyttää energiaa: Q7 tietää itse, milloin kannattaa ajaa hybridimoodissa ja milloin pelkällä sähköllä. Esimerkiksi taajama-alueilla Q7 e-tron pyrkii etenemään pelkällä sähköllä. Ladattavan hybridin ajokokemus ei juuri eroa tavallisesta Q7:stä. Hybridivoimalinjan toiminta on kiitettävän sulavaa. Aktiivisten värinää vaimentavien moottoritukien ansiosta polttomoottorin käynnistykset ja sammumiset ovat lähes huomaamattomia. Akun vaatiman tilan vuoksi Q7 e-tron on aina viisipaikkainen. Samasta syystä myöskään tavallista Q7:ää huomattavasti ketteröittävää nelipyöräohjausta ei ole saatavilla. Sen suurempia moitteita hybridiversion valitsevalle on vaikea keksiä. Audi Q7 e-tron ei ole vielä myynnissä. Auton hinta on yhä avoin, ja tekniset tiedot alustavia. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?