31.3.2019

Maistiainen: KTM 790 Adventure R – Markkinoiden monipuolisin seikkailupyörä?

KTM 790 Adventure R

Kooltaan keskikokoinen mutta ominaisuuksiltaan iso seikkailupyörä. 790 Adventure R tarjoaa kovan vastuksen kilpailijoilleen BMW F850GS:lle ja Triumph Tiger 800:lle.

KTM 790 Adventure R:n moottori perustuu viime vuonna 790 Dukessa esiteltyyn täysin uuteen kaksisylinteriseen rivimoottoriin. Yksisylinterisiin ja V2-moottoreihin aiemmin luottaneelle itävaltalaisvalmistajalle se on ensimmäinen rivikakkonen. Uuteen moottorikonstruktioon siirryttiin, koska se on kooltaan kompakti, tehopaino-suhteeltaan hyvä ja lisäksi taloudellinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huipputehoa vähemmän, vääntöä enemmän

Moottorissa on painotettu ala- ja keskikierrosvääntöä huipputehon kustannuksella. Duken 105 hevosvoimasta on huipputeho Adventuressa tiputettu 95 hevosvoimaan. Lukemaan ei ole päädytty sattumalta, vaan 95 hevosvoimaa on tasan 70 kilowattia, joka puolestaan on maksimiteho, joka voidaan kuristaa A2-luokan 35 kilowatin sallittuun maksimitehoon. Näin ollen ei tarvita erillistä A2-kelpoista mallia, jolloin eri mallien lukumäärä saadaan pidettyä kurissa. Eikä KTM ole ainoa, joka keskikokoisten adventurepyörien lukemassa on kyseiseen teholukemaan päätynyt. Esimerkiksi sen pahimmat kilpailijat BMW F850GS ja Triumph Tiger 800 ovat täsmälleen samantehoisia.

KTM 790 Adventure R

Moottori vetää puhtaasti jo 2500 kierrokselta alkaen. Tasaisen vääntökäyrän ansiosta moottori jaksaa vetää isoillakin vaihteilla kyseisestä kierrosluvusta alkaen. Kun kierrosluvun ylärekisterin käyttää hyväksi, kiihtyy 790 Adventure R nopeasti yli 200 kilometrin mittarinopeuksiin. Adventurepyörältä ei juuri sen suurempaa huippunopeutta osaa kaivatakaan. Ykkösvaihteen välitys on adventurepyörään sopivasti lyhyt, sillä kierrosluvun rajoittimelle mennään jo 81 kilometrin mittarinopeudessa. Kuutosvaihteen välitys on melko lyhyt, kun 4000 kierrosta vastaa 95 kilometrin mittarinopeutta. Ketjuvetoisen KTM:n välityksiä on tosin helppo muuttaa ratastuksella, jos välitykset eivät miellytä.

KTM 790 Adventure R

Polttoainesäiliön muotoilua voi nimittää persoonalliseksi, sillä tankin korkki on perinteisellä paikallaan mutta muovista valmistettua tankkia on venytetty moottorin molemmille sivuille aina jalkatappien korkeudelle asti. Näin on saatu painopistettä alemmas sekä perinteiselle tankin paikalle enemmän tilaa moottorin apulaitteille. Tankin sivuosat suojaavat samalla jalkoja ajoviimalta, joten kuljettaja on hyvin suojassa kuin täysin katetussa matkapyörässä.

Polttoainesäiliö on tilavuudeltaan 20 litraa ja valmistaja lupaa toimintamatkaksi 450 kilometriä, mikä tarkoittaa alle 4,5 litran kulutusta. Koeajossa kului kakkua tasan viisi litraa sadalla, mutta ajotyyli oli varsin urheilullinen ja lisäksi Marokossa puhalsi koeajon aikana melkoinen myrskytuuli. Siihen peilattuna valmistajan ilmoitusta voi pitää varsin realistisena.

KTM 790 Adventure R

Moottori ja polttoainetalous siis ovat kunnossa. Entäpä ominaisuudet maantiellä ja maastossa? Niihin palataan tarkemmin varsinaisessa koeajoraportissa.

KTM 790 Adventure R

Moottori : kaksisylinterinen rivimoottori, 799cm³, nestejäähdytys
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Teho: 70 kW (95 hv) / 8000 r/min
Vääntö: 88 Nm / 6600 r/min
Istuinkorkeus: 880 mm
Paino: 189 kg (ajokunnossa mutta ilman polttoainetta)
Tankki: 20 litraa
Hinta: 18 449 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero, Marco Campelli

Luetuimmat