4.4.2017 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 125 Duke – 16-vuotiaan Super Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1290 Super Duke R:n ulkonäkö ja väri-TFT-mittaristo johon voi liittää älypuhelimen. Siinä keinot, joilla uusi KTM tavoittelee 16-vuotiaita motoristeja 125 Duken asiakkaiksi. Kun 16-vuotiaille tarkoitetut moottoripyörät saavat olla teholtaan korkeintaan 11 kilowattia (15 hevosvoimaa), ei ostajien suosiota voi tavoitella kilpailijoita suuremmalla teholla. Siksi ulkonäköseikat nousevat tärkeimmiksi valintakriteereiksi A1-luokan moottoripyörää valittaessa. KTM:llä tämä on ymmärretty parhaiten, sillä uusi 125 Duke on kuin kopio KTM:n tehokkaimmasta nakupyörämallista, 1290 Super Duke R:stä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa isollekin kuljettajalle Satulaan istahtaessa 125 Duke tuntuu sirolta ja kevyeltä, kuten tämän luokan pyörien kuuluukin. Mutta siitä huolimatta tilaa on isokokoisellekin kuljettajalle. Siitä pitävät huolen uusi enemmän eteenpäin sijoitettu ohjaustanko ja melko taakse viedyt jalkatapit. 180-senttisen kuljettajan polville on hyvin tilaa, ja on helppo arvioida että vielä reilut viisi senttiä pidemmänkin kuljettajan jalat taipuvat hyvin tankin muotoihin. Tankin kokoa on kasvatettu 2,4 litralla, ja 13,4 litraisen tankin suurimmaksi eduksi mainitaan että siitä saa paremman otteen polvilla. Tottakai myös toimintamatka on isomman polttoainemäärän ansiosta kasvanut. Virta-avainta käännettäessä huomio kiinnittyy isoon suorakaiteen muotoiseen TFT-mittaristoon, johon syttyy puoliympyrän muotoisen kierroslukumittarin kuva. KTM 125 Duke on luokkansa ensimmäinen moottoripyörä, jossa on tällainen mittaristo. Sen vasemmassa laidassa on tilaa muulle informaatiolle, jota mittaristo tarjoaakin kuin aito iso moottoripyörä. Lisävarusteena on saatavilla KTM My Ride -järjestelmä, jolloin bluetooth-yhteydellä voi liittää älypuhelimen mittaristoon. Vasemman ohjaustangon neljän napin valikkojärjestelmä on suoraan lainattu KTM:n isommista malleista. Ulkonäöllisesti tärkein yhtymäkohta isoihin malleihin on 1290 Super Duke R:n kaksiosaista ajovaloa tarkasti matkiva LED-ajovalo. Tietysti pienemmässä koossa kuin isoveljessä. Kaupunkiajoon sopiva jousitus Lyhyeksi välitetyn vaihteiston ansiosta vaihteita saa kelata ahkerasti jo kaupunkinopeuksissa kiihdytettäessä. Ykkösvaihde riittää 40 kilometrin tuntinopeuteen, kakkonen 57:ään ja kolmosella vauhti kipuaa 75 kilometriin tunnissa kierroslukumittarin ollessa punarajalla. WP:n valmistama etujousitus on säädetty aiempaa urheilullisemmaksi, ja samalla joustomatka on pienentynyt kahdeksalla millillä 142 milliin. Takapäässä on saman valmistajan progressiivinen monojousitus. Vaikka säätöihin on haettu lisää urheilullisuutta, voidaan sekä etu- että takajousitusta kuvailla mukavan pehmeäksi ja hyvin kaupunkiajoon sopivaksi. Tuulen viemää Rajallisesta tehosta johtuen tämän luokan pyörien kulku maantiellä on riippuvainen olosuhteista. Myötätuulessa vauhti nousee helposti toiselle sadalle, mutta vastatuuleen tai ylämäkeen meno on selvästi tahmeampaa ja kolminumeroiseen nopeuslukemaan yltäminen edellyttää käytännössä täyskaasulla ajoa. Suorituskykyyn nähden yhdellä jarrulevyllä ja nelimäntäisellä radiaalisatulalla saavutetaan riittävä jarrutusteho. Jarrujen tuntuma sen sijaan jää ohueksi. Jarrusatulassa lukee komeasti ByBre, joka on lyhenne sanoista by Brembo. Tunnetulla jarruvalmistajalla on siis osuutensa KTM:n jarrujen suunnittelussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo valinta Miinuspuolelle ominaisuuksissa kirjataan se, että moottori sammuu helposti liikkeelle lähdettäessä. Kaasun käyttöä ei kannatakaan ujostella lähtötilanteissa. Kytkin- ja jarrukahvoissa ei ole etäisyyssäätöjä, mutta ainakin koeajajan sormille ne olivat sopivalla etäisyydellä eikä säätöä osannut kaivata. Tyylikkäänä yksityiskohtana mittariston taustaväri muuttui tummaksi tunneliin ajettaessa, eli automaattinen värinsäätö kuuluu varustukseen. Jos olisin nyt 16-vuotias ja ostamassa ensimmäistä moottoripyörää, niin koeajon perusteella valinta olisi harvinaisen helppo tehdä. Moottori: yksisylinterinen moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 124 kuutiosenttimetriä Teho: 11 kW (15 hv) / 10 000 r/min Vääntö: 12 Nm / 7500 r/min Kuivapaino: 139 kg Hinta: 4 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?