25.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: konstailematon työjuhta uudistui – Nissan e-NV200 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "Kehitys kehittyy" kuvaa hyvin Nissan e-NV200:n uudistumista. Luvassa on enemmän toimintamatkaa lähiliikenteen kuriiritarpeisiin. Vaikka Nissanin automallistossa sähköistämishuomion vie usein Leaf, on samaa tekniikkaa hyödynnetty myös tavarakuljetusten puolella. NV200-pakettiautosta jalostettu e-NV200 on saanut viilatun voimalinjan myötä aimo annoksen käytettävyyttä niin tavara- kuin henkilöliikenteen versiona. Merkittävin uudistus on entisen 24 kWh:n akun kasvaminen 40 kWh:n kapasiteettiin. Yhdessä voimalinjaviilausten kanssa toimintamatka kasvaa yli 60% edelliseen malliin verrattuna. NEDC-syklillä mitattuna uusi toimintamatka on 280 kilometriä ja uudemman WLTP-syklin yhdistetyllä syklillä 200 km. WLTP:n kaupunkisyklillä mitattuna uudistettu e-NV200 jaksaa jopa 301 km, mikä vihjaa auton jaksavan yhdellä latauksella hyvän siivun työpäivän kuriiritehtävistä tai tilataksikeikoista. Tuttuun tapaan e-NV200 on saatavissa tavallisen pakettiautoversion lisäksi seitsämänpaikkaisena Evalia-tilaversiona. Molempien versioiden kuljetuskapasiteetti on pysynyt ennallaan, sillä uusi akku ei vaadi autosta enempää tilaa. Ainakin Evalia-versiota voi luonnehtia tiloiltaan konstailemattomaksi kulkupeliksi, joka sopii lyhyiden ja keskipitkien matkojen taittamiseen. Liikenteessä e-NV200 muistaa pakettiautojuurensa, joten sinänsä NV200:n sähköistyminen ei tuo ajettavuuteen suuria ahaa-elämyksiä. Puuttuvaa moottorimelua korvaa tuulen voimakas suhina ja jousitus on tyhjällä autolla ajettaessa turhan pehmeä. 105 hevosvoiman ja 254 newtonmetrin turvin e-NV200 liikkuu hyvin arkiliikenteen mukana. Nissanin ilmoittamat tavoitearvot ovat 0–100 km/h 14 sekunnissa ja huippunopeus 123 km/h, mutta ainakin tyhjähköllä autolla e-NV200 ylitti molemmat arvot. Suomeen uudistunut e-NV200 saapuu kesällä, hintojen vahvistuessa lähipäivinä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?