22.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: koko sukupolvensa esikoinen – uusi Subaru XV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Subaru XV kantaa paljon hartioillaan, sillä sen vastuulla on Subaru Global Platformin ensiesittely Euroopan markkinoille. Omia polkujaan kulkeva Subaru on laittanut paljon uuden Global Platform -pohjarakenteen varaan. Yhtenäisen rakenteen on määrä viedä tähtisumumerkki pitkälle 2020-luvulle ja helpottaa samalla monipuolisen malliston ylläpitoa. Vaikka ensimmäisenä SGP-autona maailmalla nähtiin Impreza, ennättää myöhemmin esitelty kompakti crossover Subaru XV Euroopan perukoille ensimmäisenä. Uusi Subaru XV on kasvanut 15 millimetriä pituudessa, 20 milliä leveydessä ja 25 milliä korkeudessa. Samalla akseliväli on venynyt 30 millimetrillä. Sisätilojen uudelleenjärjestelyllä on tavoiteltu väljempää tilantuntua erityisesti takaistuimille, mutta myös tavaratila ja etuistuimet ovat saaneet palasen kasvaneista tiloista. Samalla sisätilojen muotoilu ja käytetyt materiaalit ovat ottaneet kunnon askeleen eteenpäin. Voimalinjan suhteen Subaru XV on helppo tapaus, sillä nelivedon lisäksi myös Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on vakiovaruste. Moottorivaihtoehtoja on kaksi: 1,6-litrainen 114 hevosvoiman ja 2,0 litran 156-hevosvoimainen bokserimoottori. Molemmat moottorit ovat vapaasti hengittäviä bensiinimoottoreita, jotka ovat kokeneet päivityksiä edeltäneisiin malleihin nähden. Myös Lineartronic on päivittynyt kevyemmäksi ja virtuaalivaihteiden välitykset ovat kauempana toisistaan. Subaru XV:n maavara on 22,1 senttimetriä, joten katumaasturilla uskaltaa poistua myös tiekirjan ulkopuolelle. Kuopissa XV hyödyntää jäykkää koria ja joustovarojaan hyvin, joten tien epätasaisuudet eivät juuri etenemistä häiritse. Rengasmelu on hallinnassa, ajoasento varmasti monia miellyttävän korkea ja pujotellessa XV on ulkonäköään ketterämpi. Uusi Subaru XV saapuu Suomeen marraskuun lopussa ja hinnat alkavat 1.6i Base -mallin 30 872,46 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku