20.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: kissamainen tilaihme – Jaguar XF Sportbrake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen ja käytännöllinen ovat autoissa usein toistensa vastakohtia. Uusi Jaguar XF Sportbrake osoittaa, että eriparisten ominaisuuksien yhdistäminen on mahdollista. Tulokas on farmarikoriseksi autoksi silmiä hielevän kaunis. Sivuprofiili on sulava: hieman laskeutuva kattolinja ja sen jatkeena takalasin ylle sijoitettu ilmanohjain takaavat sopusuhtaiset mittasuhteet. Voimakkaasti mataloituva takimmainen sivulasi keventää muotoja, joten tavaratilaa antava kontti ei ole muotoja pilaava lisäosa vaan sulava korinjatke. Kauas eteen kurottava konepelti ja jyhkeä keula luovat puhuttelevaa ulkonäköä. Auto ei näillä mitoilla ole vaivattomin taskupysäköitävä, mutta ulottumat tulevat ajan oloon toki tutuiksi. Muotojen sutjakkuus on usein myös taloudellisuutta, niin tässäkin tapauksessa: ilmanvastuskerroin 0,26 on luokkansa alhaisimpia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä tyyliä Sisäilme on kojelaudan ja kuljettajan valtakunnan ratkaisujen suhteen pelkistetty, jopa askeettinen – auton hintaluokan huomioiden. Jaguarin kovia kilpakumppaneita ovat Audi A6, Mercedes-Benzin E-sarjalainen, Volvo V90 ja viitossarjan BMW. Etuistuin on perushyvä. Istuin tarjoaa kuljettajalle hyvän tuen myös mutkiin nojatessa. Istuimen sähkösäätöjen ja ohjauspyörän säätövarojen ansiosta ajoasennon saa vaivatta soviteltua mieleiseksi. Takana on hyvät matkustustilat kahdelle, mutta keskipaikalle ei korkean keskitunnelin vuoksi voi istuttaa kuin pienikokoisen matkustajan ja tämänkin vain väliaikaisesti. Iso 10,2-tuumainen värinäyttö on selkeä, mutta osaa voi vierastuttaa, että niin moni toiminto on kosketusnäytön takana eikä erilliskytkimin ohjattavissa. Tavaroille on tilaa mukavat 565 litraa. Kontti on muodoiltaan selkeä. Takaistuimet kaatamalla tilaa urkenee hulppeat 1 700 litraa. Voimalinja kunnossa Voimalinja on kunnossa: kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä moottorissa on tehoa 240 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto annostelee voiman käyttöön viiveittä. Kiihtyvyys seisoviltaan sataseen on tyystin riittävä 6,7 sekuntia. Ajotilan valitsemalla voi ajaa ekommin tai sporttisemmin. Samalla vaihtuu peräti 12,3-tuumaisen digitaalimittariston väritys. Rahalla herkkuja Tyylikästä luksusta on eleohjattava erittäin kookkaan lasikaton suojaverho. Lisävarusteinen toiminta maksaa vain parisataa lisäeuroa, mutta lasikatosta saa maksaa yli 2 000 euroa. Koeajoyksilön hintaa nostavat myös avaimeton järjestelmä (1 473 e), hulppea nahkaverhoilu (2 946 e) ja täysledit ajo- ja huomiovaloina (2 276 e). Moni lisäherkuin ryyditetyn auton hinta kipuaa 93 973 euroon. Tämän malliversion hinta ilman lisävarusteita on 76 834 euroa. Edullisimmillaan XF Sportbraken dieselinä saa 49 390 eurolla (E-Performance Pure), ja bensiinimoottorisena 51 390 eurolla (E-Performance Aut. Pure Business). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valttina ajettavuus Ajettavuus on kissapedon ehdoton vahvuus. Alusta toimii erinomaisesti, auto istuu tiiviisti tiessä myös urheilullisemmassa ajossa ja kaarteisiin nojatessa. Kookkaalla autolla on vaivatonta taittaa pidempää taivalta moottoritiellä, sillä meno on luontevaa ja vakaata. Toisaalta ohjaus autoa on lysti viedä mutkateilläkin. Ja nelivetoisuus tuo etenemiskykyä, joka joutuu pian koetukselle talven lumipöperöissä ja liukkailla. Vaikka auto lienee äänieristetty taiten, kuuluu dieselmoottori ajoittain – etenkin taajama-ajon kiihdytyksissä – häiritsevästi matkustamon saakka. Autolla on myös lievä täristämistaipumus tyhjäkäynnillä. Erinomainen alusta ja ilmajousitus takana antavat loppusilauksen nautittavalle ajettavuudelle. On hieman harmillista joutua antamaan Jaguar XF Sportbraken avaimet takaisin maahantuojalle… olisi kissapedolla ajanut hieman pidempäänkin. Moottorin perusteellinen koeajo on vuorossa hieman tuonnempana, pysykää linjoilla! Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?