20.10.2017

Maistiainen: kissamainen tilaihme – Jaguar XF Sportbrake

Jaguar XF Sportbrake

Urheilullinen ja käytännöllinen ovat autoissa usein toistensa vastakohtia. Uusi Jaguar XF Sportbrake osoittaa, että eriparisten ominaisuuksien yhdistäminen on mahdollista.

Tulokas on farmarikoriseksi autoksi silmiä hielevän kaunis. Sivuprofiili on sulava: hieman laskeutuva kattolinja ja sen jatkeena takalasin ylle sijoitettu ilmanohjain takaavat sopusuhtaiset mittasuhteet. Voimakkaasti mataloituva takimmainen sivulasi keventää muotoja, joten tavaratilaa antava kontti ei ole muotoja pilaava lisäosa vaan sulava korinjatke.

Kauas eteen kurottava konepelti ja jyhkeä keula luovat puhuttelevaa ulkonäköä. Auto ei näillä mitoilla ole vaivattomin taskupysäköitävä, mutta ulottumat tulevat ajan oloon toki tutuiksi.

Muotojen sutjakkuus on usein myös taloudellisuutta, niin tässäkin tapauksessa: ilmanvastuskerroin 0,26 on luokkansa alhaisimpia.

Jaguar XF Sportbrake

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkistettyä tyyliä

Sisäilme on kojelaudan ja kuljettajan valtakunnan ratkaisujen suhteen pelkistetty, jopa askeettinen – auton hintaluokan huomioiden. Jaguarin kovia kilpakumppaneita ovat Audi A6, Mercedes-Benzin E-sarjalainen, Volvo V90 ja viitossarjan BMW.

Etuistuin on perushyvä. Istuin tarjoaa kuljettajalle hyvän tuen myös mutkiin nojatessa. Istuimen sähkösäätöjen ja ohjauspyörän säätövarojen ansiosta ajoasennon saa vaivatta soviteltua mieleiseksi.

Takana on hyvät matkustustilat kahdelle, mutta keskipaikalle ei korkean keskitunnelin vuoksi voi istuttaa kuin pienikokoisen matkustajan ja tämänkin vain väliaikaisesti.

Iso 10,2-tuumainen värinäyttö on selkeä, mutta osaa voi vierastuttaa, että niin moni toiminto on kosketusnäytön takana eikä erilliskytkimin ohjattavissa.

Tavaroille on tilaa mukavat 565 litraa. Kontti on muodoiltaan selkeä. Takaistuimet kaatamalla tilaa urkenee hulppeat 1 700 litraa.

Jaguar XF Sportbrake

Voimalinja kunnossa

Voimalinja on kunnossa: kaksilitraisessa ja nelisylinterisessä moottorissa on tehoa 240 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto annostelee voiman käyttöön viiveittä. Kiihtyvyys seisoviltaan sataseen on tyystin riittävä 6,7 sekuntia.

Ajotilan valitsemalla voi ajaa ekommin tai sporttisemmin. Samalla vaihtuu peräti 12,3-tuumaisen digitaalimittariston väritys.

Jaguar XF Sportbrake

Rahalla herkkuja

Tyylikästä luksusta on eleohjattava erittäin kookkaan lasikaton suojaverho. Lisävarusteinen toiminta maksaa vain parisataa lisäeuroa, mutta lasikatosta saa maksaa yli 2 000 euroa. Koeajoyksilön hintaa nostavat myös avaimeton järjestelmä (1 473 e), hulppea nahkaverhoilu (2 946 e) ja täysledit ajo- ja huomiovaloina (2 276 e).

Moni lisäherkuin ryyditetyn auton hinta kipuaa 93 973 euroon. Tämän malliversion hinta ilman lisävarusteita on 76 834 euroa.

Edullisimmillaan XF Sportbraken dieselinä saa 49 390 eurolla (E-Performance Pure), ja bensiinimoottorisena 51 390 eurolla (E-Performance Aut. Pure Business).

Jaguar XF Sportbrake

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valttina ajettavuus

Ajettavuus on kissapedon ehdoton vahvuus. Alusta toimii erinomaisesti, auto istuu tiiviisti tiessä myös urheilullisemmassa ajossa ja kaarteisiin nojatessa. Kookkaalla autolla on vaivatonta taittaa pidempää taivalta moottoritiellä, sillä meno on luontevaa ja vakaata. Toisaalta ohjaus autoa on lysti viedä mutkateilläkin.

Ja nelivetoisuus tuo etenemiskykyä, joka joutuu pian koetukselle talven lumipöperöissä ja liukkailla.

Vaikka auto lienee äänieristetty taiten, kuuluu dieselmoottori ajoittain – etenkin taajama-ajon kiihdytyksissä – häiritsevästi matkustamon saakka. Autolla on myös lievä täristämistaipumus tyhjäkäynnillä.

Jaguar XF Sportbrake

Erinomainen alusta ja ilmajousitus takana antavat loppusilauksen nautittavalle ajettavuudelle.

On hieman harmillista joutua antamaan Jaguar XF Sportbraken avaimet takaisin maahantuojalle… olisi kissapedolla ajanut hieman pidempäänkin. Moottorin perusteellinen koeajo on vuorossa hieman tuonnempana, pysykää linjoilla!

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat