18.11.2017

Maistiainen: Kia Stinger 2.2 CRDi AWD – kauppamatkustajan kuolaama

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD

Nelivetoinen diesel-Stinger vaihtaa mutkateiden räväkkyyden järkevään matka-ajoon.

Vuoden yllättäjiin kuuluva Kia Stinger on jo osoittanut vääräksi käsitykset, että korealaisvalmistaja tekisi vain tylsiä arkiautoja. Pitkänhuiskea grand tourer on ollut todellinen piikki saksalaisvalmistajien dominoimassa segmentissä.

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD

Nyt Stinger kuitenkin yllättää vielä kerran, sillä malli osoittaa upeaa muuntautumiskykyä. Räväkän GT-malliversion jälkeen koeajossa on malliston järkivalintoihin kuuluva 2,2-litrainen 200 hevosvoiman CRDi-diesel yhdessä nelivedon kanssa. Kiitos 8-vaihteisen automaatin ja 400 newtonmetrin väännön 0–100 km/h taittuu 7,6 sekunnissa.

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD

Riittävän suorituskyvyn vastapainoksi ohjaamoon kantautuu kohtuullinen annos dieselin pärinää, joka muistuttaa voimanlähteen luonteesta. Sen kummemmin asiaa ei onneksi tarvitse miettiä. Nelivetoisena Stinger tuntuu olevan valmis matkoihin, jota tähdittävät mutkien sijaan maakuntien rajat. Alusta toimii kuopissa ja urissa kohtuullisesti, mutta siitä puuttuu viimeinen arvokkuus.

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD

Koeajettu malliversio oli Kia Stinger 2.2 CRDi AWD GT-Line (alkaen 58 990€), jota oltiin höystetty Hi Chroma Red -helmiäisvärillä, erikoisverhoilulla ja Panorama Premium Packilla 68 185,82 euron arvoiseksi. Matkustamossa vallitsee hyvällä tavalla audimainen henki.

Kia Stinger 2.2 CRDi AWD

Sisältä ja ulkoa makea Kia Stinger taipuu siis takavetoisesta sportista aina kauppamatkustajien kuolaamaksi pitkämatkalaiseksi. Kia on onnistunut luomaan tuotteen, joka toivottavasti antaa merkille ansaittua itsevarmuutta vastaisuudessakin. Tästä mallista kuullaan vielä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat