Ajoneuvot | Koeajo | 28.6.2017

Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä

Pirteä Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen

Jaa artikkeli

Kian näppärä ja nuorekas Soul saapuu vihdoin Suomeen myös täyssähköisenä Kia Soul EV -versiona. Auto esiteltiin alkujaan jo vuonna 2014, mutta vasta nyt maahantuoja kokee hetken olevan oikea Suomessa.

Myynti alkaa sopivasti samalla, kun auton litiumioniakun käyttökelpoinen kapasiteetti kasvaa 27:stä 30 kilowattituntiin. Virallisten NEDC-lukemien valossa Soul EV:lle luvataan nyt peräti 250 kilometrin toimintamatka, mutta Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometrin lukema lienee lähempänä totuutta.

Lyhyellä ensikoeajolla ei ollut mahdollisuutta vielä testata toimintamatkaa tai edes tyypillistä sähkön kulutusta. Palaamme aiheeseen pidemmän koeajon myötä.

Hivenen vanhentuvaa latausta

Ladattavuudeltaan Kia Soul EV on jo hivenen vanhentumassa: keulalta löytyvän luukun alta paljastuu nykyisin lähinnä Nissan Leafista tuttu Type 1 -latausliitin. Sillä Soul EV latautuu hitaalla 6,6 kilowatin teholla, eli tyhjästä täyteen kestää vajaat 6 tuntia. Monet julkiset latauspisteet suosivat Type 2 -liitäntää, joten Kia-kuski saa kantaa mukanaan Type 2–Type 1 -adapteria. Onneksi pikalataus onnistuu 50 kilowatin teholla CHAdeMO-latausportin kautta. Sillä akku latautuu lähes täyteen reilussa 20 minuutissa.

Kia Soul EV

Sääli, ettei uuden akun mukana Soul EV:hen päivitetty konsernisisar Hyundai Ioniq Electricin latausjärjestelmää – se saapunee vasta Kia Niron täyssähköversioon. Ioniq on varustettu yleisemmällä Type 2 -latausportilla, joskin auton oma laturi kykenee Soulin tavoin vain 6,6 kilowatin lataustehoon. Ioniqin hienous onkin pikalatauksessa, sillä auton CCS-liitin kykenee välittämään akkuun peräti 100 kilowattia, mikäli pikalatausasema vain moiseen kykenee.

Täyskaasulla huomaamattomasti

Soul EV:n moottori tarjoilee 83 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputehon. Auto ei ole ripeä raketti, mutta tarjoaa etenkin taajama-ajoon vaivatonta suorituskykyä. Sähköautolla kun on se miellyttävä etu, etteivät kanssa-autoilijat tai jalankulkijat kiinnitä epätoivottua huomiota muutaman sekunnin täyskaasukiihdytyksiin.

Kia Soul EV

Ajoltaan Kia Soul EV on vaivaton, mutta varsin hajuton ja mauton. Se sopii hyvin sähköiseen taajamasukkulointiin. Siihen on omiaan myös hivenen perusautoa korkeampi istuma-asento, jonka ansiosta kulku autoon käy vaivatta.

Sähkömuunnoksen jälkeenkin Soulin takatilat ovat runsaat. Tavaratila on lyhyenkö, mutta tasainen. Tarvittaessa tilaa voi laajentaa istuimet kaatamalla.

Kia Soul EV

Kia Soul EV:n hinnat alkavat 35 490 eurosta.

Huomautus: avauskuvaa on käsitelty. Auton pinnoista on poistettu maahantuojan markkinointiviestinnälliset teippaukset.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Kia