
Ajoneuvot | Koeajo | 29.8.2016
Maistiainen: Kia Optima joka lähtöön – farmari, sportti ja ladattava hybridi
Kia Optima Sportswagon -malliston huipulla on peräti 245 hevosvoimainen GT-versio.
Kian mallisto on huutanut isoa farkkua, mutta ei huuda enää. Optiman Sportswagon-versio imaisee tavaratilaan 552 litraa eli 42 litraa enemmän kuin porrasperämalli. Kontti laajenee helposti ja tasaisena ruuman sisällä olevista vivuista. Isompiakin vetoisuuksia on tarjolla, mutta Optiman ulkonäkö voi ratkaista jossain tapauksessa pelin sen eduksi.
Erityisen mielenkiintoinen on 245-hevosvoimainen GT-versio, jonka saa kumpaankin korimalliin. Sporttiasetuksilla se osoittautui hauskaksi kumppaniksi keilaradalla.
Nelioviseen perus-Optimaan mieltyneet voivat nyt valita myös Plug-In Hybridin. Ladattavalla hybridiversiolla voi päästellä pelkällä sähköllä 54 kilometriä tai ajaa jopa 120:tä kilometriä tunnissa. Sen kyytiin vain mahtuu valitettavan vähän tavaraa.
Uudet Optima-versiot ovat Suomessa lokakuussa.
Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen
Valmistajalta: Kia
-
Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Koeajo
-
Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Koeajo
-
Piristystä pirteälle: uuden sukupolven Kia Soul EV Autonäyttely
-
Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Koeajo
-
Päivän kuva: parivertailussa Ford Focus ja Kia Ceed Päivän kuva
-
Kia e-Niro ja mainostava Robert: sähköllä jopa 615 kilometriä Esittely
-
Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Koeajo
-
ProCeed palaa perän kanssa: sporttifarkku täydentää Kia Ceed -mallistoa Uutinen
-
Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Golfiksi Golfin paikalle – Kia Ceed Uutinen
-
Maistiainen: Kia Ceed – vakavasti otettava haastaja Koeajo
-
Koeajo: suuri matkailija – Kia Sorento Koeajo
-
Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Koeajo
-
Heittomerkki pois ja asiaan: tässä on uusi Kia Ceed Geneve 2018
-
Koeajo: dynaamista dieselöintiä – Kia Stinger 2.2 CRDi Koeajo
-
Heittomerkistä komeuteen: Kia vihjaa uudesta Ceedistä Geneve 2018
-
Koeajo: perheen kanssa pistokkeelle – Kia Optima 2.0 GDI PHEV Koeajo
-
Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic Koeajo
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Kia Stinger maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Maistiainen: Kia Stinger 2.2 CRDi AWD – kauppamatkustajan kuolaama Koeajo
-
Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Koeajo
-
Koeajo: pinnalta pirteä Kia Soul EV Koeajo
-
Koeajo: Kia Stinger GT ylittää odotukset Koeajo
-
Koeajo: pistokehybridi viehättää tavallisuudellaan – Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid Koeajo
-
Maistiainen: Kia Stinger GT – parempi kuin Audi tai BMW Koeajo
-
Lippulaiva Kia Stinger maksaa 49 990 – mitä muuta rahalla saa? Uutinen
-
Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä Koeajo
-
Tällainen on uusi räväkkä crossover Kia Stonic Uutinen
-
Koeajo: Kia Picanto 1.2 ISG EX – Pikantti pikkuinen piristyi Koeajo
-
Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Koeajo
-
Maistiainen: Kia Picanto on nyt tilavampi ja huomattavasti mielenkiintoisempi Koeajo
-
Koeajo: Takuuvarma ratkaisu – Kia Rio Koeajo
-
Kunnianhimoisin Kia koskaan: Stingerin huippumallissa 370 hevosvoimaa Autonäyttely
-
Koeajo: huippumoottori 15 000 eurolla lisää – Kia Soul 1.6 T-GDI Koeajo
-
Rohkeiden linjojen uusi Kia Picanto Uutinen
-
Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Koeajo
-
Maistiainen: Uusi Kia Rio – Suosikin neljäs versio Koeajo
-
Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage Koeajo
-
Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Uutinen
-
Itsevarmempi uusi Kia Picanto – pirteää energiaa Uutinen
-
Pikkuisen pikantimpi – Kia vihjailee pirteämmästä Picantosta Uutinen
-
Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT Koeajo
-
Pian tuttu? – Kia Optima SW Koeajo
-
Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine Esittely
-
Myyntitykin neljäs painos – uusi Kia Rio paljastettiin Uutinen
-
Taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Koeajo
-
Luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Koeajo
-
Korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Koeajo
-
Kia Niro ja Kia Optima Sportswagon saivat hinnat Uutinen
-
Kia Sportage – täsmälääke katumaasturin kaipuuseen Koeajo
-
Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Koeajo
-
Optima – Kian ensimmäinen ladattava hybridi Esittely
-
Tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Koeajo
-
Niro on Kian näkemys pienestä hybridistä Uutinen
-
Vielä yksi lapsi – Kia Carens Koeajo
-
Pirteä outolintu Kia Soul Koeajo
-
Litran moottori kovan paikan edessä – Kia Ceed 1.0 GT Line Koeajo
-
Koeajossa: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Koeajo
-
Maistiainen: Kolmipyttyinen turbomylly tuo vääntöä Kia Ceediin Koeajo
-
Koeajossa: monikäyttöinen Kia Picanto Koeajo
-
Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Koeajo
-
Koeajossa huomaamaton myyntitykki Kia Rio Koeajo
-
Koeajossa perushyvä Kia Sorento Koeajo
-
Kia Soul Koeajo
-
Kia Sportage Koeajo
-
Kia Carens Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu