11.4.2019

Maistiainen: Kia e-Soul – pelkän sähkön turvin

Kia e-Soul

Kia kertoo e-Soulin toimintamatkaksi 452 kilometriä.

Kolmannen sukupolven Kia Soul saapuu Eurooppaan pelkän sähkövoiman turvin. Sähköautoilua kokeiltiin jo edellissukupolvessa, mutta nyt panokset ovat huomattavasti korkeammalla.

Kian crossoveriksi luokiteltava korkeahko tila-auto kätkee pohjaansa peräti 64 kilowattitunnin akkupaketin. Sen turvin WLTP-mittauksella auton toimintamatkaksi kerrotaan 452 kilometriä. Kuten akun koko paljastaa, akkupaketti on ennestään tuttu muun muassa Kia e-Nirosta sekä konsernisisar Hyundai Konasta. Tuttu on myös 150 kilowatin (204 hv) sähkömoottori, ja oikeastaan koko voimalinja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaivatonta sähköautoilua

Kia e-Soul

Näiden tehojen turvin Kia e-Soul liikkuu sähäkästi ja vaivattomasti. Auton pohjaan sijoitetun suurehkon ajoakun tuoma korkea omamassa ei juuri tunnu matalan painopisteen ansiosta. Alusta voisi olla mukavuusviritteisempikin, nyt se sallii yllättävän korkeat kaarrenopeudet, mutta vastapainona vaivaa nypytys, joka tuntuu vielä korostuvan taka-akselilla.

Modernien sähköautojen tapaan autoon kotiutuu heti, ja etenkin taajamissa nauttii täysin nykimättömästä kyydistä. Liikenteessä ajoa helpottaa myös älykäs energian talteenottojärjestelmä, joka säätää moottorijarrutuksen määrää aktiivisen vakionopeudensäätimen tutkan avulla. Kia siis rullaa vapaasti tyhjällä suoralla ja moottorijarruttaa kun hidastamiseen on syy.

Kia e-Soul

Suomeen sitten joskus

Kia e-Soulit saapuvat Suomeen joskus vuoden 2020 aikana. Jossain vaiheessa Kia ottaa käyttöön myös UVO Connect -etäkäyttöjärjestelmän, jossa auton latausta ja muuta tilaa voi tarkkailla älypuhelimella, ja toki kännykällä voi myös etälämmittää sisätilat talvella. Kia e-Soulin hinnat varmistuvat myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat