19.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Kia Ceed – vakavasti otettava haastaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sopivan konservatiivisesti mutta uuden tekniikan päälle kasattu Kia Ceed on yllätyksettömän varma tulokas kivikovaan c-segmenttiin. Aloitetaan keulasta. Matala ja rusettimaisesti muotoiltu säleikkö luo kolmannen sukupolven Ceedille sopivan aggressiivisen ilmeen. Leveä alakita ja sen alla helma terävine pokkauksineen, viirumaiset ja isot ajovaloumpiot sekä niiden alla kolmiomaiset sumuvalokotelot täydentävät kokonaisuuden. Ilme ei eroa radikaalisti edeltäjästä, mutta kuitenkin riittävästi. Sukupolvien välinen ero on havaittavissa selkeästi. Kylkilinja on pelkistetty – ehkä liiaksikin. Kyljessä on kyllä koverrusta ja vähän kuperuuttakin, mutta pieni lisäsärmä ei tekisi pahaa. Ikkunakehykset ovat suorat perinteisesti muotoillun c-pilarin juureen asti. Sivuprofiili on kuitenkin muuttunut, koska a-pilari on noin seitsemän senttiä aiempaa taaempana. Se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että myös kuskin penkki on saman verran taaempana kuin ennen. Perä on viisiovismaisen töpö ja aika yllätyksetön sekin. Moderni led-tekniikka sentään luo takavaloille nykyaikaisen ilmeen. Kokonaisuus on hieman konservatiivinen, mutta niin se on monella kilpailijallakin. Revittelyt tehdään muissa kokoluokissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut mitat Uudistuneen ilmeen alla majailee uusi pohjalevy; sama, joka löytyy jo Hyundai i30:sta. Uudesta alustasta huolimatta Ceedin mitat ovat säilyneet kutakuinkin ennallaan. Pituus on sama 4,32 metriä kuin ennenkin, ja akselivälikin on millilleen sama 2,65 metriä. Pientä muutosta on kuitenkin tapahtunut, leveyttä on tullut lisää 20 mm ja korkeudesta on viilattu pois 23 mm. Lisäksi etuylitys on kutistunut 20 mm ja vastaavasti takaylitys venynyt samat 20 mm. Selkeyttä sisällä Siirrytään sisälle. Ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä selkeyteen. Nappuloita on näkyvissä vielä riittävästi, mutta mitään ei tarvitse etsiä. Kojelaudan päällä majailee koeajoautossa 8-tuumainen näyttö. Se on hyvin näkökentässä. Näytön koko riippuu varustetasosta, muut koot ovat 5 ja 7 tuumaa. Ergonomia on kaiken kaikkiaan kunnossa. Siirtyminen takapenkille ei paljasta suuremmalti tilaa, mutta lapsiperheen käyttöön polvitilaa on vielä kohtuullisesti. Takaluukun takaa paljastuu isohko 395-litrainen kontti. Moottoreissa luotetaan bensakoneiden kohdalla kolmisylinteriseen ja litraiseen (120 hv) voimalaan sekä nelisylinteriseen ja 1,4-litraiseen (140 hv) turboon. Sen rinnalle jää toistaiseksi myös vapaasti hengittävä 100-heppainen neloskone – tosin toistaiseksi tämän saapuminen Suomeen on epävarmaa. Diesel on uusi ja 1,6-litrainen, ja sitä tarjotaan joko 115- tai 136-hevosvoimaisena. 1.4 turbon ja dieseleiden jatkeeksi saa 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin, muuten vaihteistona on aina 6-lovinen manuaali. Hieman myöhemmin valikoimaan saadaan myös 1,6-litrainen bensaturbo (204 hv). Uusi pohjalevy tarkoittaa uusittua jousitusta. Edessä on MacPhersonit, kun takana luotetaan monivarsituentaan. Jousitusta on myös terävöitetty edessä ja pehmennetty takana, jolla on haettu parempaa ohjausvastetta. Tässä on onnistuttu, sillä ensituntumalta uusi Ceed on maukas ajettava. Kori on myös edeltäjää jäykempi ja kevyempi, joka sekin luo pohjaa paremmalle ajettavuudelle. Ohjaus on luonteva ja myös melko nopea. Ja ilahduttavasti Ceed istuu tukevasti tiessä mutkaisemmillakin osuuksilla. Lisää ajokokemuksia myöhemmin varsinaisen koeajoraportin yhteydessä. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku