16.8.2018 Ajoneuvot Maistiainen: kevyesti viilattu – Škoda Fabia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikku-tsekin ilme uudistui ja päivityksiä on tehty myös pintaa syvemmällä. Tuorein versio saapuu Suomeen syyskuussa. Škoda Fabian kolmas sukupolvi on esitelty vasta vuonna 2014, joten se joutuu vielä pärjäämään muutaman vuoden pienen ehostuksen turvin, josta esimakua tarjottiin kansainväliselle lehdistölle merkin kotikentällä Tšekissä. Auton perusrakenne ei ollut vuonna 2014:kaan uusinta uutta, vaan pikemminkin parannettu versio edellisestä sukupolvesta. Nyt Fabia on ainoa konsernin etuvetomalleista ilman uutta modulaarista MQB-perusrakennetta. Maltillisista uudistuksista huolimatta kiitosta saaneet tilat ja ajo-ominaisuudet sinnittelevät kilpailukykyisinä, vaikka muilta merkeiltä on pukannut kokonaan uusia malleja markkinoille samaan kokoluokkaan. Viistoperän rinnalla Fabian valtti on edelleen tarjota farmariversio suorastaan hulppealla tavaratilalla jokseenkin ainoana tässä kokoluokassa. Ensikoeajon yhteydessä tuntumaa oli tarjolla molemmista korimalleista, joiden myyntiosuuksien arvellaan Suomessa asettuvan tasapainotilaan 50/50. Molemmille löytyy siis ottajansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Arvokkaampi ilme Parhaiten tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski on prameampi, valot ja puskuri sutjakammat muodoiltaan. Takana valot ja puskuri ovat miedommin uudistetut. Toiminnallisesti uutta on LED-valoihin siirtyminen. Sisäilmettä on uudistettu uudella kaksivärisellä verhoilulla. Mittaristo on aiempaa selkeämpi ja monitoiminäyttö pykälää isompi. Uusina avustimina kaistanvaihtovaroitin, peruutusvaroitin ja kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina. Active-perusvarustus on jokseenkin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes hätäjarrutusavustinta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia useimmille pykälää varustellumpi Ambition lienee sopivin varustetaso. Tarjolla on toki vielä kaksi ylempääkin varustetasoa, Style ja Monte Carlo. Hintahaitari vaihtoehtojen välillä venyy kaikkiaan 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Lisävarustelemalla ja personoimalla hintalappuun on helppo kartuttaa lisäeuroja, sillä vaihtoehtoja riittää. Litraiset kolmisylinteriset Fabian kaikki moottorivaihtoehdot ovat kolmisylinterisiä litraisia bensiinimoottoreita. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 tai 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä moottoria ovat TSI-mallia, ensimmäinen puolestaan MPI-moottori. Erot löytyvät polttoaineen ruiskutuksesta ja ahtamistekniikasta. Moottorit kuulostavat tutuilta, ja sitä ovatkin, mutta niihin on nyt lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Moottorinohjausjärjestelmää on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi. Diesel- tai kaasumoottoreita Fabiaan ei saa, sillä Škoda uskoo bensiinimoottoriin pikkuautoluokassa. Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, muutoin vaihteisto on viisivaihteinen ja käsivalintainen. Varman päälle päivitetty Fabialla ajaessa mikään kohta hallintalaitteissa tai ajettavuudessa ei ensituntuman perusteella herätä moitteen sijaa. Ajotuntuma on tuttu ja eteneminen vaivatonta myös mutkateillä. Moottorivaihtoehdoista TSI-mallien tarjoama teho miellyttää, mutta perusmallillakin ehtii perille, vaikka tehoreserviä saattaa jäädä kaipaamaan esimerkiksi nopeissa kiihdytyksissä. Tilat, äänieristys ja jousitus miellyttävät. Kokonaisuus ei kuitenkaan anna aihetta ylettömään ylistykseenkään, sillä mikään ominaisuus ei välttämättä enää yllä luokan kirkkaimpaan kärkeen. Ehdotonta wau-elämystä pikkuautostaan mielivät saattavat autokaupoilla tiirailla myös toiselle puolelle aitaa. Päivitetty Škoda Fabia on ensikoeajon perusteella siis pelkästään järkevä ja hyvä, jonkun mielestä kenties tylsyyteen asti, mutta silloin kiistely on siirtynyt jo makuasioiden puolelle. Teksti: Petri Munukka ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?