6.12.2017

Maistiainen: Kawasaki Z 900 RS – arvokkaasti uudistettu superpyörä

Kawasaki Z900RS

Kawasaki herättää uudelleen henkiin 1970-luvun superpyörä Z1:n.

Kawasaki Z 900 RS astuu suuriin saappaisiin. Legendaarisen ”ysisatasen kawan” - viralliselta mallinimeltään Kawasaki Z1 - uudelleen henkiinherättäminen on riski.

Z1 oli aikansa superpyörä ja nykyisin se on arvokas klassikko, joten epäonnistunut tai liian halvalla tehty uusi versio olisi pyhäinhäväistys. Tämä on tiedostettu Kawasakilla, ja japanilaisvalmistaja on paneutunut pieteetillä uuden mallin suunnitteluun.

Edes vanhaa mallinimeä ei ole uskallettu ottaa käyttöön, vaan uutuus kantaa nimeä Z 900 RS.

Kawasaki Z900RS

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esikuvan mukainen, vaan ei kopio

Koeajopyörän tankin väritys noudattelee tarkasti 70-luvun esikuvansa ruskea-oranssia linjaa. samoin kaksi pyöreää mustataustaista mittaria ovat tarkasti esikuviensa malliset.

Tankin muoto kuitenkin poikkeaa alkuperäisestä selvästi. Samoin takajousitus, kun perinteinen ”stereoperä” on korvattu nykyaikaisella monojousituksella.

Kawasaki Z900RS

Kawasakin suunnitteluosasto on uskaltanut yhdistellä harvinaisen rohkeasti klassikon perinteisiä linjoja ja nykypäivän tekniikkaa. Ja kaiken lisäksi onnistuneesti, sillä juuri mikään yksityiskohta ei näytä halvalta tai kokonaisuuteen sopimattomalta.

Käyntiääni on nykypyöräksi yllättävän räyheä. Matalilla ja keskikierroksilla se muistuttaa lähinnä kolmisylinterisen rivimoottorin raakaa sointia.

Tällä kertaa melu ei tule tyhjästä, vaan koneen 111 hevosvoimassa riittää ruutia urheilulliseenkin ajoon. Mutkatiellä se ei häpeä yhtään 14 hevosvoimaa tehokkaammalle Z 900 -perusmallille, sillä RS:n tehokäyrä kulkee korkeammalla tyhjäkäynniltä aina 7000 kierrokselle asti. Eli sillä kierroslukualueella, jota yli 90-prosenttisesti käytetään urheilullisessakin ajossa.

Kawasaki Z900RS

Teho ja ajo-ominaisuudet kohtaavat

Eniten koeajossa yllättää Z 900 RS:n tasapainoiset ominaisuudet.

Kytkin ja vaihteisto ovat kevytkäyttöiset. Jos sporttipyörien tehokkaimmissa etujarrussa riittää yhden sormen käyttö, niin Kawasakin jarru on pykälän verran anteeksiantavampi kahden sormen malli.

Jarrujen teho on huippuluokkaa myös kovemmissa nopeuksissa ja alamäkijarrutuksissa. Tärkeintä on se, että moottori, voimansiirto, jousitus ja jarrut ovat hyvin tasapainossa.

16 900 euron hinta on reilusti enemmän kuin perusmallin Z 900:n hinta. Kyseessä ovat kuitenkin täysin eri pyörät, joten päärynän ja omenan vertaaminen keskenään on hyödytöntä

Koeajon perusteella voi todeta, että jos ostopäätöstä harkitsee liian pitkään, saattaa Suomeen tuleva erä loppua ja asiakas siten jäädä kokonaan ilman omaa retro-Kawasakia.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra ja Kawasaki

Kawasaki Z 900 RS

Kawasaki Z900RS

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 948 cc
Teho: 111 hv (82 kW) / 8500 r/min
Vääntö: 98,5 Nm / 6500 r/min
Runko: Trellis-teräsputkirunko
Akseliväli: 1470 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Hinta: 16 900 euroa

Luetuimmat