19.2.2019

Maistiainen: Kawasaki Versys 1000 SE – Astuu isompiensa varpaille

Kawasaki Versys 1000 SE

Kawasakin lähes täydellisesti varusteltu Versys 1000 SE heittää haasteen selvästi tehokkaammille BMW S1000XR:lle ja Ducati Multistradalle.

Teholukemiensa puolesta BMW ja Ducati ovat 40 hevosvoimaa edellä, mutta käytännössä tärkeämmällä keskikierrosalueella Kawasaki panee hyvin kampoihin eurooppalaiskilpailijoilleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Täyttää toiveet

Kawasakin semiaktiivisen jousituksen toiminta on huomaamatonta, mikä on ehkäpä paras adjektiivi jonka moottoripyörän jousitus voi saada. Järjestelmä haistelee jousituksen liikkeitä ajon aikana ja muuttaa vaimennuksia tarvittaessa reaaliaikaisesti. Lisäksi vaimennusten lähtötasot säätyvät valitun ajotilan - Sport, Road tai Rain - mukaisesti. Kun vielä kuljettaja voi nappia painamalla säätää takajousen esijännitystä, niin toiveille ei juuri jousituksen osalta jää sijaa.

Kawasaki Versys 1000 SE

Kuljettajaa hemmotellaan myös quickshifter+ -vaihdeavustimella, joka sallii sekä ylös- että alaspäin vaihdot ilman kytkintä. Huolimatta uudenkarhean koeajopyörän shifterin pienestä tahmeudesta ja suuresta poljinvoiman tarpeesta, tulivat järjestelmän edut koeajossa selvästi esille. Pitkillä matkoilla mukavuutta tuo vakionopeussäädin. Jos keli on viileämpi, löytyy vakionopeussäätimen painikkeiden vierestä kahvanlämmittimien kytkin.

Pimeässä ajamista puolestaan helpottavat kaarreajovalot. Kirsikkana kakussa on puhelimeen ladattava Kawasakin oma ”rideology the app”, jolla pyörän säätöjen ja asetusten muokkaus onnistuu kotisohvalla. Pyörän luo saavuttaessa uudet asetukset voi tallentaa pyörän järjestelmään yhdellä napin painalluksella.

Kawasaki Versys 1000 SE

Vain heikkoudet puuttuvat

Perusmalliin verrattuna 4000 euron hintalisällä asiakas saa siis melkoisen varustepaketin. Tärkeämpää on kuitenkin se, että pyörän perusominaisuudet ovat korkealla tasolla. Moottori, ajo-ominaisuudet, jousitus ja jarrut muodostavat toimivan kokonaisuuden, josta käytännössä puuttuvat vain heikkoudet. Kawasakin uusi Versys tarjoaa uuden erilaisen vaihtoehdon urheilullista adventure-toureria etsivälle. Erityisesti jos kriteerinä on nelisylinterisyys, niin silloin kilpailevien vaihtoehtojen määrä supistuu selvästi.

Kawasaki Versys 1000 SE

Kawasaki Versys 1000 SE

  • Hinta 22 900 €
  • Moottori nelisylinterinen  rivimoottori, 1043 cm³, nestejäähdytys
  • Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Teho 88,2 kW (120 hv) / 9000 r/min
  • Vääntö 102 Nm / 7500 r/min
  • Istuinkorkeus 840 mm
  • Paino tankattuna 257 kg
  • Tankki 21 litraa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat