Ajoneuvot Esittely Koeajo 28.9.2015

Maistiainen: kautta aikain tärkein Opel Astra

Koeajettu tulokas kiinnostaa varmasti suomalaista autokansaa, onhan Astra ollut Suomessa Opel-malliston myydyin kautta aikain.

Koeajettu tulokas kiinnostaa varmasti suomalaista autokansaa, onhan Astra ollut Suomessa Opel-malliston myydyin kautta aikain. Poistuvan mallin myynnin osuus Opelin mallistossa on ollut 20 prosentin luokkaa. Osuus noussee, sillä maassa on vahva Astra-kanta: yli 13 600 Astran uutena ostanutta autoilijaa.

Kaksi viikkoa sitten Frankfurtin autonäyttelyssä ensiesitelty Astra on valmistajalleen tärkeä malli, sillä maailmanautolla on vaikutusta Opelin tuloihin, tunnettuuteen ja laatumielikuvaan. Euroopan automarkkinoilla kompaktin Astran kokoisten osuus on merkittävä 23 prosenttia.

Volkswagen-konsernin päästöhuijauksista alkanut dieselgate ravisuttaa saksalaista autoteollisuutta, joten hyville uutisille ja hyville autouutuuksille on kysyntää.

Astralle ajankohta on haastava ja otollinen. Ensituntuman perusteella eväät menestykselle ovat olemassa.

Aiempaa pienempi

Astra käy vastavirtaan, sillä malli on kooltaan hieman edeltäjäänsä pienempi! Autoon istahdettua huomaa, että sisällä tilaa on mukavasti, joskin takamatkustajien jalkatilat eivät tässä kokoluokassa koskaan ole kovin väljät – vaikka ne ovat lisääntyneet Astrassa 35 millimetrillä.

Astra on laihtunut autoversiosta riippuen 120–200 kiloa, joka tekee hyvää rivakkuudelle, ketteryydelle ja kulutukselle.

Uusi litrainen turbo

Ahdettujen moottorien katras on uusiutunut entisiä voimanlähteitä taloudellisemmaksi. Piheimmät bensiini- ja dieselmoottorit kykenevät alle 100 hiilidioksidigramman päästöihin kilometrillä.

Perusmoottorina on 105 hevosvoiman (77 kW) yksilitrainen bensiinimoottori, jonka luvattu keskikulutus manuaalivaihteistolla on 4,3 litraa satasella, ECT-automaattivaihteistolla desilitran vähemmän.

Tämä tyystin uusi pihi moottori osoittautui koeajossa pirteäksi tapaukseksi. Pienokaisen kykyjä epäileville kerrottakoon, että sen voimin Astra kiihtyy 80-120 km/h 13 sekunnissa eli viisi sekuntia rivakammin kuin edellinen Astra, jonka keulalla oli 115 hevosvoiman 1,6-litrainen voimanlähde.

Vaikka Astran hinnat tulevat julki vasta lokakuun alussa, paljastettakoon, että koeajetun malliversion hinnat Suomessa alkavat hieman alle 21 300 eurosta.
Moottori on kolmisylinterinen ja se tarjoaa 179 newtonmetriä vääntöä laajalla käyntinopeusalueella. Moottorin jatkeena on viisilovinen manuaalivaihteisto. Kuudetta vaihdetta jää kaipaamaan matka-ajossa.

Hiilidioksipäästöt tällä yhdistelmällä ovat 99 grammaa kilometrillä.

Tehoa tulee myöhemmin

Tehokkaampana bensiinimoottorina on uusi 1,4-litrainen turbo, jonka teho on 125 hv (92 kW) tai 150 hv (110 kW). Näillä moottoreilla kulutus on 4,9 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 114 g/km. Myöhemmin tulee valittavaksi uusi 1,6-litrainen 200 hv (147 kW) turbomoottori.

Dieselvaihtoehdot ovat 1,6 litraisia ja niitä on kolme tehoiltaan 95 hv (70 kW), 110 hv (81 kW) ja 136 hv (100 kW). Kolmikon keskikulutus on 3,4–3,7 litraa sadalla kilometrillä.

Viidettä sukupolvea

Opelilla on kokemusta perheauton kehittämisestä, sillä Astroja on valmistettu maailman teille 12 miljoonaa yksilöä.

Uusi Astra on viidettä sukupolvea. Jos edeltäjäksi lasketaan maanmainio vuonna 1936 ensiesitelty Opel Kadett, kertyy myytyjä autoja yli 24 miljonaa ja sukupolvia jo 11.

Astraan saa varustetason ja/tai lisärahan avulla aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Turvavarusteisiin kuuluu edelleen kehitetty Opel Eye -kamera, joka seuraa liikennemerkkejä ja edellä kulkevia ajoneuvoja.

Lokakuussa Suomeen

Slovakian vuoristoteillä ja Bratislavan ympäristössä koeajettu uusi Opel Astra saapuu Suomeen Lokakuussa. Farmarikorinen Astra tulee tarjolle huhtikuussa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat