Ajoneuvot | Koeajo | 9.1.2018

Maistiainen: Jaguar E-Pace – pentu vai peto?

Jaguar haluaa osansa pienten katumaasturien markkinoista: ensitunnelmat uudesta E-Pacesta ovat pirteän lupaavat.

Jaa artikkeli

Sivuutetaan täysin englantilaisella logiikalla valittu nimi, Jaguar E-Pace, joka olisi mitä luonnollisin vaihtoehto täyssähköiseen katumaasturiin. Sellainen on Jaguarilta tulossa, mutta I-Pace -nimisenä. E-Pace sen sijaan on keskisuuren katumaasturin F-Pacen pikkuveli.

Auton asemaa pentuna vihjaa tuulilasiin kirjailtu kuva pienokaisesta emonsa kanssa. Kyse onkin brittimerkin hinnat alkaen mallista, mutta vain jos hyväksyy etuvedon paluun Jaguar-mallistoon: 37 895 euron lähtöhinnalla saatava 150-hevosvoimainen manuaalidiesel raapii vain etukynsillään. Jo automaatin valinta tuo mukaan takatassut ja roimasti uskottavuutta – edullisin neliveto maksaa 44 872 euroa.

Jaguar E-Pace

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Isoveljeä painavampi

E-Pace perustuu samaan perusrakenteeseen Range Rover Evoquen ja Land Rover Discovery Sportin kanssa. Tiedon tekee mielenkiintoiseksi arkkitehtuurin teräspainotteinen kori, jonka johdosta E-Pace pienempänä painaa enemmän kuin vastaavalla voimalinjalla varustettu alumiininen F-Pace!

Ajossa kissa kantaa kilonsa huomaamatta. Koeajoauton 180-hevosvoimainen moottori liikuttaa E-Pacea kaupunkiajossa sähkästi. Täyskaasulla satasen luvataan taittuvan 9,3 sekunnissa, kun 183-hevosvoimainen Audi Q3 selvittää sprintin 7,9 sekuntiin.

Jaguar E-Pace

Keveän raikas ajettava

Moottorivalikoima jakautuu selkeästi dieseleihin ja bensiineihin: mustasta pistoolista tankataan 150, 180 ja 240 -hevosvoimaisia, vihreästä 250 ja 300 -hevosvoimaisia. Matalatehoisimpaan dieseliin saatavaa manuaalia lukuun ottamatta vaihteistona on ZF:n valmistama 9-portainen automaatti.

Ensitunnelmat Jaguar E-Pacesta ovat lupaavan raikkaat. Ohjaus on välitetty nopeaksi ja kaasu herkäksi, joten auto luo onnistuneen illuusion urheilullisuudesta ja keveästä etenemisestä. Urheilullisena katumaasturina E-Pacen jousitus on jämäkänpuoleinen, mutta luokan mittapuulla ehdottomasti mukava.

Näyttävä sisältä ja päältä

Kuvissa hieman karikatyyriseltä pentu-Jaguarilta näyttävä E-Pace toimii luonnossa hienosti. Koeajoauton Borasco Grey –harmaa korostaa F-Typen innoittamia takalokasuojien pokkauksia, mikä tuo huomattavasti jäntevyyttä 4395 millimetriä pitkään katumaasturiin. Saa nähdä, miltä auto näyttää 20-tuumaisia pienemmillä vanteilla?

Jaguar E-Pace

Ehkä piristävintä uutuudessa on sisusta: oikea vaihdekeppi ja apukuljettajan omaan poteroonsa rajaava tartuntakahva yhdessä jo toiseksi edullisimman S-tason nahkaverhoilun kanssa vievät tunnelman lähemmäs valloittavaa F-Typeä kuin muovisen mitäänsanomatonta XE:tä. Materiaalien laadut ja sovitus kestävät lähemmän tarkastelun. Toivottavasti E-Pacen tunnelma siirtyy nopeasti mallistossa ylöspäin.

Moottorilla koeajossa olevan Jaguar E-Pace S Business D180 AWD Automaatin lähtöhinta on 53 573 euroa, ja yksilön lisävarusteiden kanssa hinta kasvaa 73 019 euroon. Pentu tai peto, mutta jalokissan hintainen ainakin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Jaguar