9.1.2018

Maistiainen: Jaguar E-Pace – pentu vai peto?

Jaguar E-Pace

Jaguar haluaa osansa pienten katumaasturien markkinoista: ensitunnelmat uudesta E-Pacesta ovat pirteän lupaavat.

Sivuutetaan täysin englantilaisella logiikalla valittu nimi, Jaguar E-Pace, joka olisi mitä luonnollisin vaihtoehto täyssähköiseen katumaasturiin. Sellainen on Jaguarilta tulossa, mutta I-Pace -nimisenä. E-Pace sen sijaan on keskisuuren katumaasturin F-Pacen pikkuveli.

Auton asemaa pentuna vihjaa tuulilasiin kirjailtu kuva pienokaisesta emonsa kanssa. Kyse onkin brittimerkin hinnat alkaen mallista, mutta vain jos hyväksyy etuvedon paluun Jaguar-mallistoon: 37 895 euron lähtöhinnalla saatava 150-hevosvoimainen manuaalidiesel raapii vain etukynsillään. Jo automaatin valinta tuo mukaan takatassut ja roimasti uskottavuutta – edullisin neliveto maksaa 44 872 euroa.

Jaguar E-Pace

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isoveljeä painavampi

E-Pace perustuu samaan perusrakenteeseen Range Rover Evoquen ja Land Rover Discovery Sportin kanssa. Tiedon tekee mielenkiintoiseksi arkkitehtuurin teräspainotteinen kori, jonka johdosta E-Pace pienempänä painaa enemmän kuin vastaavalla voimalinjalla varustettu alumiininen F-Pace!

Ajossa kissa kantaa kilonsa huomaamatta. Koeajoauton 180-hevosvoimainen moottori liikuttaa E-Pacea kaupunkiajossa sähkästi. Täyskaasulla satasen luvataan taittuvan 9,3 sekunnissa, kun 183-hevosvoimainen Audi Q3 selvittää sprintin 7,9 sekuntiin.

Jaguar E-Pace

Keveän raikas ajettava

Moottorivalikoima jakautuu selkeästi dieseleihin ja bensiineihin: mustasta pistoolista tankataan 150, 180 ja 240 -hevosvoimaisia, vihreästä 250 ja 300 -hevosvoimaisia. Matalatehoisimpaan dieseliin saatavaa manuaalia lukuun ottamatta vaihteistona on ZF:n valmistama 9-portainen automaatti.

Ensitunnelmat Jaguar E-Pacesta ovat lupaavan raikkaat. Ohjaus on välitetty nopeaksi ja kaasu herkäksi, joten auto luo onnistuneen illuusion urheilullisuudesta ja keveästä etenemisestä. Urheilullisena katumaasturina E-Pacen jousitus on jämäkänpuoleinen, mutta luokan mittapuulla ehdottomasti mukava.

Näyttävä sisältä ja päältä

Kuvissa hieman karikatyyriseltä pentu-Jaguarilta näyttävä E-Pace toimii luonnossa hienosti. Koeajoauton Borasco Grey –harmaa korostaa F-Typen innoittamia takalokasuojien pokkauksia, mikä tuo huomattavasti jäntevyyttä 4395 millimetriä pitkään katumaasturiin. Saa nähdä, miltä auto näyttää 20-tuumaisia pienemmillä vanteilla?

Jaguar E-Pace

Ehkä piristävintä uutuudessa on sisusta: oikea vaihdekeppi ja apukuljettajan omaan poteroonsa rajaava tartuntakahva yhdessä jo toiseksi edullisimman S-tason nahkaverhoilun kanssa vievät tunnelman lähemmäs valloittavaa F-Typeä kuin muovisen mitäänsanomatonta XE:tä. Materiaalien laadut ja sovitus kestävät lähemmän tarkastelun. Toivottavasti E-Pacen tunnelma siirtyy nopeasti mallistossa ylöspäin.

Moottorilla koeajossa olevan Jaguar E-Pace S Business D180 AWD Automaatin lähtöhinta on 53 573 euroa, ja yksilön lisävarusteiden kanssa hinta kasvaa 73 019 euroon. Pentu tai peto, mutta jalokissan hintainen ainakin.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Luetuimmat