11.7.2018

Maistiainen: Hyundai Tucson sai lisää voltteja

Hyundai Tucson

Kolmivuotias katumaasturi Hyundai Tucson päivitettiin. Uuden ilmeen takana mielenkiintoisinta on 48 voltin kevythybridijärjestelmä.

Hyundai Tucson on korealaisvalmistajalle hyvin tärkeä tuote, sillä se on ollut merkkinsä myydyin malli Euroopassa aina vuonna 2015 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien. Nyt katumaasturi sai paitsi kasvojenkohennuksen, myös teknistä uutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäpotkua ja -säästöä

Kiinnostavinta antia on kaksilitraiseen 186-hevosvoimaiseen dieselmoottoriin yhdistetty 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka auttaa polttomoottoria ajonopeutta nostettaessa, ja varastoi energiaa talteen autoa hidastettaessa.

Hyundai Tucson

Valmistajan mukaan kiihdytysapu venyy aina 12 kilowatin tasolle, ja manuaalivaihteistoon yhdistettynä ylletään vastaavasti jopa seitsemän prosentin kulutussäästöön. Ensi keväänä 48 volttia iskee myös 1,6 litran dieseliin.

Sitä ennen pienempi dieselvaihtoehto tulee toimeen perinteisillä 115 tai 136 hevosvoiman tehoilla. Näistä ensin mainittu on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen, jälkimmäinen etu- tai nelivetoinen seitsenportaisella kaksoiskytkinautomaatilla.

Hyundai Tucson

Rinnalla Tucsoniin tarjotaan myös kahta versiota 1,6-litraisesta bensakoneesta: valittavana on etuvetoinen 132-heppainen manuaali ja etu- tai nelivetoinen 177 hevosvoiman kaksoiskytkinautomaatti.

Itsestään toimivaa

Ryntäsimme koeajamaan nimenomaan 48 voltin version, joka on Suomen markkinoilla nelivetoinen ja varustettu kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla.

Hyundai Tucson

Ensivaikutelmien perusteella energian talteenotto on taajamanopeuksissa varsin vahvaa, ja myös sähkömoottorin avun kiihdytyksissä havaitsee melko selvästi. Ainakin kaksilitraisen dieselin veto on joka tilanteessa pontevaa, ja kaikki pelaa kuten korealaisautoissa on tapana: jouheasti sekä vaivattomasti.

Hyundai Tucson

Ulkoisesti Tucson on muuttunut tutulla kaavalla: uusi maski, ajovalot sekä etupuskuri, ja meikkiä on sivelty myös auton perään. Sisällä muun muassa tietoviihdejärjestelmiä on päivitetty, ja kosketusnäytöt ovat niin ikään tuoretta tavaraa.

Uudistetun Tucsonin myynti on jo startannut, ja ensimmäiset autot ovat rantautuneet Suomen kamaralle. Syvällisempi koeajo on luvassa hieman myöhemmin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola

Luetuimmat