17.1.2017

Maistiainen: Hyundai i30 – perusvarmasti uusi

Hyundai i30

Perusvarma Hyundai i30 on entistäkin turvallisempi.

Uusi kolmannen sukupolven Hyundai i30 on monella tavalla hyvin tutun oloinen, vaikka auto on kasvanut neljä senttiä pituutta ja saanut muun muassa uuden keulailmeen, joka siirtyy myös muihin korealaismerkin malleihin.

Ensin myyntiin tulee viistoperämalli, jossa tavaratila vetää alemman keskiluokan perheautolle tyypilliset 395 litraa. Se on 17 litraa enemmän kuin edeltäjässä, mutta enemmän tilaa tarvitsevat voivat odottaa syksyllä saapuvaa i30 Wagon –farmaria.


Turvavarustelu on kiitettävän kattava jo halvimmassa Classic-varustelussa, jota saa vain kesyimpiin moottoreihin. Vakiona tulevat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti ja –avustin, törmäysvaroitin ja vireystilavaroitin.

Pääsimme ajamaan uutuutta tehokkaimmilla vaihtoehdoilla eli uudella 1,4-litraisella, 140-hevosvoimaisella bensaturbolla ja 136 hevosvoimaa tuottavalla 1,6 litran turbodieselillä. Molemmat moottorivaihtoehdot riittävät hyvin liikuttamaan autoa.


Bensamalli oli koeajossa käsivaihteisena versiona ja diesel kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna. Käsin vaihtaminenkin käy muuten sujuvasti, mutta tunnoton kytkin aiheuttaa vaihtoihin nykimistä ja liikkeelle lähtiessä jopa moottorin sammumista. Dieselautomaatti on suositeltava valinta pitkää matkaa ajavilla.

Tšekissä valmistettavan mallin sisusta on tutun tuntuista muista uusista Hyundai- ja Kia-malleista. Konsernisisaren tavoin käyttökielenä on englanti.

Hyundai i30
Hyundai ja varsinkin i30 on pärjännyt erinomaisesti monissa laatuvertailuissa ja kestotesteissä. Sen on perusvarma valinta, joka ei herätä suuria tunteita puoleen tai toiseen. Se on oletettavasti arjen varma suorittaja, onhan takuuaikakin viisi vuotta ilman kilometrirajaa.

Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen

Luetuimmat