29.9.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 N – malliston vahva esikoinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain urheilumallistoa on odoteltu hyvä tovi, mutta uusi i30 N vastaa valtaviin odotuksiin varmalla suorituksella. N niin kuin Namyang, N niin kuin Nürburgring. Kaksi uuden automallin testaamiseen liittyvää paikkakuntaa ovat lahjoittaneet Hyundaille etukirjaimensa, samalla kun korealaisvalmistaja etsii sporttimallistolleen identiteettiä ärrien ja ässien viidakossa. Vuosien odottamisen jälkeen peli avautuu vahvalla keskikentän hyökkäyksellä: Hyundai i30 N rynnistää suoraan arkisporttien kisailtuun luokkaan Golf GTI:n ja Civic Type R:n keskelle. Tuttuun tapaan Hyundai on katsonut tarkkaan kilpailijoidensa tekemisiä ja toteuttanut sen jälkeen oman näkemyksenä. Lopputuloksena on tinkimätön katusportti, joka aiheuttaa taatusti harmaita hiuksia segmentin vakiopelaajille. 2,0-litraisesta Theta-bensaturbosta kiritetään Hyundai i30 N:ssä 250 hevosvoimaa, mutta tarjolla on myös 275-hevosvoimainen Performance Pack -versio. Molemmat moottoriversiot vetävät pirteästi läpi koko kierrosalueen, tarjoten kuitenkin riittävästi nöyrää alavääntöä helppoon arkiajoon. Moottorin jatkeena on erinomaisesti toimiva 6-vaihteinen manuaali ja arkimallista uudelleensuunniteltu kytkin. Pirteämmän moottoriversion yhteydessä saapuu myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. N-osasto on kuitenkin ajo-ominaisuuksia etsiessään suunnitellut etuvetoisen i30:n etuakselin lähes kokonaan uudelleen ja lopputuloksena on erinomaista pitoa myös ilman lukkoa. Samalla ohjaustuntuma on parantunut selvästi arkimalliin verrattuna. Hyundai i30 N:n parasta antia on auton alusta, joka on sporttisen napakka. Huomioitavaa on kuitenkin, että säädettävä iskunvaimennus ei koskaan laiskottele, vaan urheilullisimmillaankin epätasaisuudet hoidetaan nöyryydellä kontrollin ja mukavuuden nimissä. Suomalaisittainkin kuoppaiset italialaistiet eivät sotkeneet auton ripeää etenemistä. Kattavien ajotilojen ja runsaslukuisten säätöjen keskeltä löytää nopeasti omat suosikkinsa, joilla i30 N:n saa itselleen sopivaksi niin matka-ajoon, mutkapätkälle kuin rata-ajoon. Arkikäyttöäkään ei ole unohdettu, esimerkiksi tavaratilan jäykistävän poikittaistuen saa myös irti kuljetustarpeita varten. Mallin hinnat alkavat Suomessa 34 990 eurosta, kattavammin varustellun 275-hevosvoimaisen Performance Packin asettuessa 39 990 euroon. Ajotilojen valinta on helppoa ratissa olevilla siniharmailla napeilla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?