27.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 kasvoi Korean Golfiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi i30 on eurooppalaisemman aikakauden Hyundai. Ensikokemukset kolmannen sukupolven Hyundai i30:stä Suomessa saatiin Premier Parkin ajoharjoitteluradalla. Paikan valinta kertoo kaiken: Hyundain reilusti kehittynyttä ajettavuutta kelpaa esitellä. Uutuusmalli jatkaa siitä, mihin väistyvän sukupolven 1,6-litrainen turboversio jäi. Alusta on perusmukava, pahatkin routatöyssyt ylittyvät vaimennettujen tömähdysten saattelemana. Vauhdin kasvaessa kori kallistelee, mutta se ei heikennä reagointia ohjaukseen. Keula vaihtaa hanakasti suuntaa, tiukimpiin mutkiin jarruttaessa voi jopa saada sisäkurvissa keventyneen takapyörän ilmaan. Väistökoe sujuu kuormaamattomalla autolla eleettömästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luonnollinen ohjaus Ajettavuutta ei enää tarvitse kuvailla kaunistellen vaivattomaksi. Hyvän alustan parina on huomattavasti parantunut ohjaus. Merkin aiempia malleja vaivannut keinotekoisen etäinen tuntuma on vaihtunut luonnolliseen vasteeseen. Enää pitkätakuisen korealaisen valitseva ei siis joudu tinkimään ajettavuudesta – viimeistään nyt i30 ottaa paikkansa korealaisena Golfina. Lyhyellä kokeilulla uuden keulamaskin kätkemä 1,4-litrainen 140-hevosvoimainen bensiiniturbo vaikuttaa pätevälle. Moottori vetää nöyrästi 242 newtonmetrillä 1500 kierrokselta minuutissa alkaen, ja vasta viimeisellä tuhannella kierroksella käyntiääneen tulee karkeutta. Laadukkaan harmaa Ulkoa uutuus on hillityn tyylikäs. Eri kulmista katsoen ilmeestä löytyy viittauksia niin Peugeot 308:iin kuin Volkswagen Golfiinkin, mutta kokonaisuuden tunnistaa Hyundaiksi. Sukupolvenvaihdos on tuonut sisätilat nykyaikaan. Yleisilme on selkeän toimiva, mutta myös hivenen harmaa. Muutama vaihtoehtoinen värikkäämpi somisteosa tekisi ihmeitä kokonaisuuteen. Muovilaaduissa Hyundai ei vielä aivan haasta parhaita euromerkkejä, mutta vastapainoksi tarjotaan varsin vaikuttavaa varustelistaa. Jo Classic-perusmalli tarjoaa törmäysvaroittimen, kaistavahdin ja vakionopeuden säätimen. Paras Style-varustelu sisältää jo puolinahkaverhoilun, 8-tuumaisen navigaattorin, kuljettajan istuimen muistilla ynnä muuta. Hyundai i30:n hinnat alkavat ahtamattoman 1,4-litraisen 19 390 eurosta, ja huomattavasti mielenkiintoisempi litrainen turbomoottori paremmalla Comfort-varustelulla maksaa 22 990 euroa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?