19.11.2017

Maistiainen: Huolellisesti naamioitu uudistus – Subaru XV 2.0i Ridge

Subaru XV on Imprezan kanssa yhteiselle tekniikalle tehty korotettu crossover.

Subaru kehuu uudistaneensa XV -mallinsa perusteellisesti. Rumpua pitää lyödäkin, sillä muutoin uudistuksia ei huomaisi.

Subaru XV:n kori on kokonaan uusi, vaikka ilme onkin säilynyt samanlaisena.

Yksikään pintapelti ei ole ennallaan, mutta autoa on vaikea erottaa edeltäjästä. Ilmeisesti Subaru on ollut muotoiluunsa tyytyväinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tilaa

Kori on myös kasvanut joitakin senttejä, kuten akselivälikin. Varsinkin takapenkkiläisten tilat ovat kasvaneet. Pitkän kuskin taakse mahtuu toinen samanlainen istumaan.

Tilojen puolesta ensimmäisenä tulee vastaan matalan tavaratilan riittävyys.

Sisäpuoli on uudistettu perusteellisemmin. Istuimet ovat kookkaammat mitoitukseltaan ja muotoilultaan.

Kojelaudan linjat ovat uudet, keskiosaa hallitsee iso monitoiminäyttö. Kojelaudan päällä oleva pienempi näyttöruutu ja mittariston keskellä oleva kolmas ruutu tuovat pieniä informaatioähkyn oireita, mutta hetken totuttelun jälkeen tarvittavat toiminnot osuvat kohdalleen. Eyesight-törmäyksenesto kuuluu nyt myös XV:n vakiovarustukseen.

Mukavuutta uupuu

Ajossa eroja vanhaan on vaikea erottaa. Kori on aiempaa jäykempi ja jousitus puolestaan pehmennetty, mutta mukavaksi sitä ei voi vieläkään kehua. Melutaso pysyy kurissa.

Tulossa olevat säät huomioiden parasta Subarussa on jatkuva neliveto. Toinen tavaramerkki, bokserimoottorikin on aina nokalla.

Ajettu isompi kaksilitrainen (156 hv) ei häikäise suorituskyvyllään, pienempi 1.6 (114 hv) kuulostaa jo alamittaiselta. Diesel jäänee pois valikoimasta.

Tehonpuutetta säestää portaaton Lineartronic -automaattivaihteisto. Sinällään se osaa hakea aina oikean välityksen kulloiseenkin tilanteeseen, mutta edelleen kihdytyksissä se joutuu huudattamaan vapaastihengittäviä koneita riipaisevasti.

Subaru XV 2.0i Ridge

Hinta alk. 30 872 €

Koeajoauton hinta 38 000 €

Bensiinimoottori 1995 cm3, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, jatkuva neliveto

115 kW (156 hv) / 6 000 r/min

196 Nm / 4 000 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 10,4 s

huippunopeus 197 km/h

EU-kulutus (yhd.) 6,9 l/100km

CO2-päästöt 155 g/km

Mitat (p/l/k) 4465/1800/1615 mm

akseliväli 2665 mm

Takuu 3 vuotta

Hyvää: runsaat sisätilat, jatkuva neliveto

Huonoa: vaatimaton suorituskyky, pintakova jousitus

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat