2.9.2017

Maistiainen: Honda X-ADV – Moottoripyörän ja skootterin välimuoto?

Honda X-ADV

Jos et osaa valita hankkiako skootteri vai moottoripyörä, niin ratkaisu voi olla vaikka Hondan uusi X-ADV. Siinä on ominaisuuksia molemmista.

Valmistajan mukaan kyseessä on moottoripyörän ja skootterin risteytys. Honda X-ADV:n ulkonäköön on haettu Africa Twin -tyyppistä ilmettä, mikä korostuu erityisesti värityksen osalta.

Avaimeton käyttöjärjestelmä toimii hyvin, mutta vaatii pienen totuttelun että osaa kääntää namikat oikeisiin asentoihin. Kuusivaihteiseen vaihteistoon yhdistetty DCT-kaksoiskytkin saa ajamisen muistuttamaan läheisesti variaattorivetoista skootteria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reilusti tilaa ja vääntöä

Ohjaustanko on seikkailupyörämäisen leveä ja istuinkorkeuttakin on reilusti, 820 milliä.

Ajosaappaille ei löydy täysin sopivaa paikkaa. Astinlautojen etuosa nousee sopivasti viistoon jotta saappailla saa hyvin tukea, mutta valitettavasti astinlaudat on etuosastaan niin kapeat että jalkoja joutuu jännittämään. Taaempi osa astinlaudoista puolestaan viettää eteenpäin niin voimakkaasti, että jalkojen asento on kuin olisi korkokengät jalassa.

Honda X-ADV

Säädettävä tuulilasi suojaa kuljettajaa hyvin, mutta säätö voisi olla yksinkertaisempi.

Moottori vääntää tasaisen vahvasti, kuten 68 newtonmetrin vääntölukema edellyttääkin. Vaihteiston välitys on pitkä, sillä satasen nopeudessa kierroksia on suurimmalla vaihteella vain 3200. Pitkä välitys tekee hyvää kulutukselle, nätissä matka-ajossa kulutus asettui 3,3 litraan ja koeajon keskikulutuskin jäi tasan neljään litraan.

Tankin 13 litran tilavuus riittää siten noin 300 kilometrin toimintamatkalle. Huippunopeutta X-ADV kerää mittarin mukaan noin 170 kilometriä tunnissa.

Honda X-ADV

ADV mutta ei adventure

Jousitus on katupyörämäinen. Asfaltilla ajettavuus on kohdallaan. Soralla meno on vaappuvaa ja X-ADV-nimi on sikäli harhaanjohtava, että 238-kiloisella ajopelillä ei tee mieli kokeilla maasto-ominaisuuksia soratietä kummemmissa maastoissa.

Mittaristo on Hondaksi monipuolinen. Honda ei tässäkään mallissa ole korjannut suuntavilkun ja äänimerkin katkaisijoiden järjestystä oikein päin, vaan äänimerkkiä tulee aina välillä painettua vahingossa kun on tarkoitus kytkeä vilkku.

Honda X-ADV

Maantieajossa Honda X-ADV etenee vakaasti, myös kahden hengen kuormalla. Kokonaisuutena kyseessä on raikas erilainen lähestymistapa kaksipyöräisellä liikkumiseen.

Honda X-ADV

Honda X-ADV

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
  • Iskutilavuus: 745 kuutiosenttimetriä
  • Teho: 40,3 kW (54,8 hv) / 6250 r/min
  • Vääntö 68 Nm / 4750 r/min
  • Paino tankattuna: 238 kg
  • Hinta: 15 990 €

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat