
Ajoneuvot | Moottoripyörät | 29.1.2019
Maistiainen: Honda Monkey 125 – Apina kasvoi aikuiseksi
Ulkomuoto on hämmästyttävän tarkasti samanlainen kuin vanhassa kunnon Honda Monkey-mopossa, mutta kooltaan Monkey on kasvanut aikuisellekin sopivaksi.
Tarkasti esikuvaansa muistuttava ulkomuoto herättää hilpeyttä. Satulaan istuessa puolestaan hämmästyttää selvästi kasvanut istuinkorkeus. Käynnistynapin painallus tuo mieleen vanhan mopo-Monkeyn, sillä tyhjäkäynnillä yksisylinterisen nelitahtimoottorin pehmeää käyntiääntä tuskin kuulee.
70-luvun Monkeyn keskipakokytkin on pelkkä muisto. Nyt kytkin ja vaihteet toimivat kuten muissakin moottoripyörissä, paitsi paljon herkemmin ja kevyemmin. Ykkösvaihde on välitetty niin lyhyeksi, että liikkeelle lähtö onnistuu sujuvammin kakkosvaihteella. PItkäiskuisen moottorin suurin vahvuus on tasainen vääntö koko kierrosalueella, joten suurin vaihde eli nelonen on käyttökelpoinen jo kaupunkinopeuksissa.
Myötätuulessa satasta
Pienistä 12-tuumaisista pyöristä ja vain 1155 millin akselivälistä huolimatta Monkey on yllättävän vakaa maantienopeuksissakin. Kahdeksankympin rajoitusalueella sen 9,3 hevosvoiman teholla pysyy hyvin liikennevirran mukana, mutta turhan optimistiset ohitusyritykset kannattaa jättää väliin. Myötätuulessa satasen nopeus ylittyy jos pitää kaasua riittävän pitkään pohjassa.
Jousitus on pehmeä. Se on perusteltua, sillä Monkey on rekisteröity yhdelle hengelle eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja. Parhaimmillaan se on lyhyillä matkoilla ja kaupunkiajossa. Ensimmäiset Monkey-erät saatiin Suomeen 2018 ja ne myytiin kaikki loppuun etukäteen. Tänä vuonna mallin saatavuus on parempi. Jo satoihin nousseen myyntimäärän perusteella voikin sanoa Monkeyn ottavan Suomessa samanlaisen aseman kuin skoottereilla on muualla Euroopassa, vaivaton kaupunkiajoneuvo vailla pysäköintiongelmia. Bonuksena Monkey-kuljettaja saa jokaisella pysähdyksellä uusia kavereita, kun ventovieraat ihmiset tulevat ihmettelemään hauskalta näyttävää Hondaa tai kertomaan omia Monkey-kokemuksiaan 70- ja 80-luvuilta.
Honda Monkey 125
Moottori : yksisylinterinen nelitahtimoottori,124 cm³, ilmajäähdytys
Voimansiirto: 4 vaihdetta, ketjuveto
Teho: 6,9 kW (9,3 hv) / 7000 r/min
Vääntö: 11 Nm / 5250 r/min
Istuinkorkeus: 776 mm
Paino tankattuna: 107 kg
Tankki: 5,6 litraa
Hinta: 4390 €
Valmistajalta: Honda
-
Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125 Koeajo
-
100 000 000 ihmistä ei voi olla väärässä – Honda Super Cub lopultakin Suomeen Moottoripyörät
-
Maistiainen: Honda CB 650 R – korkeammalta ja kovempaa Moottoripyörät
-
Koeajo: crossipyörästä seuraava – Honda CRF450L Koeajo
-
Koeajo: kevyempi ja ajettavampi – Honda GL 1800 Gold Wing Koeajo
-
Koeajo: maailman suosituin uudistui – Honda CR-V Koeajo
-
Päivän kuva: Itasha, rakkaani – mangatyylistä metsään Päivän kuva
-
Sulavampi hymy: uudesti hienostuneempi Honda HR-V Esittely
-
Lämpöoranssi ja uudet kujeet: Honda NSX saa faceliftin Uutinen
-
Koeajo: Honda CB 1000 R+ – Sporttinen café racer Koeajo
-
Koeajo: pelottavan pehmeä – Honda Civic Type R Koeajo
-
MP-klassikko: ensimmäinen supersport – Honda CB500 Four Klassikko
-
Koeajo: Honda NSX – analoginen digitaalinen Koeajo
-
Koeajo: Honda Civic Type R – älä naura, kuoren alla on taikaa Koeajo
-
Avolava ja jättispoileri samassa paketissa: Honda Civic Type R Pickup Uutinen
-
Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Koeajo
-
Mp-klassikko: sirkuslelusta tuli mopo – Honda Monkey Klassikko
-
Uusi Honda CR-V tuo lisää joustavuutta arkeen Geneve 2018
-
Koeajo: kolmella kirjaimella adventurea – Honda X-ADV Koeajo
-
Mp-klassikko: kaukalosta kevariin – Teemu Selänteen Honda MBX 125F ’84 Klassikko
-
Kovan päivän Monkey: John Lennonin Honda Z50A huutokaupataan Moottoripyörät
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Se on Civic! Se on Accord! Ei, se onkin…. uusi Honda Insight! Uutinen
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
Honda CB 125 R – 16-vuotiaan Neo Sports Café Esittely
-
Honda CB4 Interceptor – tuleva café racer -tuotantomalli? Moottoripyöränäyttely
-
125 mutta siitä viis: uusi Honda Monkey markkinoille 2018 Moottoripyöränäyttely
-
Suoraan kärkeen – täysin uusi Honda CB1000R Neo Sports Café Moottoripyöränäyttely
-
Konsepti vai uusi CB1000R valepuvussa? – Honda Neo Sports Café Concept Moottoripyörät
-
Koeajo: konservatiivisempi ja kauniimpi – Honda Civic 4D Koeajo
-
Palaako Honda S2000? Pääjohtaja: ”Ehkäpä, mutta ei vielä” Uutinen
-
Hyvä Honda, tuo tämä tuotantoon: Sports EV Concept on ihana Autonäyttely
-
Koeajo: lisää luonnetta – Honda Civic 5D 1.5 Koeajo
-
Honda: McLaren hyvin vakiintunut, Toro Rosso valmiimpi muutokselle Moottoriurheilu
-
Honda CR-V Hybrid Prototype – mitä seuraavaksi suosikkimaasturille? Autonäyttely
-
Tulevaisuuden Civic on siistimpi – Honda Urban EV Concept Autonäyttely
-
Honda Monkeyn valmistus historiaan? – ”Ehkä loppuu, ehkä ei” Klassikko
-
Maistiainen: Honda X-ADV – Moottoripyörän ja skootterin välimuoto? Moottoripyörät
-
Ennemminkin neliovinen coupe – Honda Civic Sedan Esittely
-
Uuden koneen tahtiin – Honda Jazz saa uutta rytmiä Uutinen
-
Parivertailu: radikaali Honda Civic vastaan hillitty Hyundai i30 Koeajo
-
Koeajo: vaihteiston vaimentama – Honda Civic Koeajo
-
Vedyn voimalla vastaisuudessakin – Honda Clarity Fuel Cell Uutinen
-
7 sekunnin ikuisuus – Honda Civic Type R etuvetoennätykseen Nürburgringillä Uutinen
-
Sporttikärjellä suunniteltu – Type R vapauttaa Honda Civicin Autonäyttely
-
Legendaarinen mopo aikuisikään – Honda julkaisee Monkeystä 50-vuotisjuhlamallin Japanissa! Moottoripyörät
-
Koeajo: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Elegance – Jälleen hiukan erilainen Koeajo
-
Maistiainen: Uusi siistimpi Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Koeajo
-
Honda MP17-näyttelyssä: uusi X-ADV ja ”Bleidi on aina Bleidi” Uutinen
-
Konseptipyörä kuin koira – Honda Riding Assist ei hylkää eikä kaadu Moottoripyörät
-
Suo, kuokka ja hybridijärjestelmä: uusi Honda NSX ja vaikea lapsuus Uutinen
-
Kolibripiirros aavikolle – Honda NSX piirtää Nazcan viivoja uudelleen Uutinen
-
Honda CBR1000RR Fireblade SP – lisää voimaa ja elektroniikkaa Moottoripyörät
-
Kymmenes kerta: Honda Civic kasvaa urheilullisemmaksi Autonäyttely
-
Honda tuo Monkeyn uudelleen markkinoille? Uutinen
-
Uuden Honda NSX:n suurin heikkous? Heikko töötti. Uutinen
-
Porschellakin on huumorintajua – ”Onnea matkaan!” Uutinen
-
Hondan sähkömoottori vaihtaa yleisempiin metalleihin Uutinen
-
Honda NSX saapuu Eurooppaan syksyllä – onko vieläkin kesää jäljellä? Uutinen
-
Honda Civic Tourer nyt pyöräilijöiden asialla – fillari sisään autoon Uutinen
-
Honda takaisinkutsuu 2002–2009 mallejaan turvatyynyvian vuoksi Uutinen
-
Uusi siistimpi Civic esittäytyy Genevessä Uutinen
-
Hondan pääjohtaja haluaa lukita myyntimiehet ulos kokouksista Uutinen
-
Muunneltava, mutta ei niin mukava – Honda Jazz Koeajo
-
Honda Africa Twin – matkaenduroiden ikonin paluu Esittely
-
Pikkumaasturin paluu mallistoon – Honda HR-V Koeajo
-
Honda Civic Type R on kallis, mutta koukuttava Koeajo
-
Maistiainen: Honda Civic Type R ei sovi ujoille Koeajo
-
Koeajossa: tilava pikkuauto Honda Jazz Koeajo
-
Koeajossa: automaatti Honda CR-V Koeajo
-
Koeajossa: avara Honda HR-V Koeajo
-
Koeajossa: turboahdettu Honda Civic Type R Koeajo
-
Koeajossa: katumaasturisuosikki Honda CR-V Koeajo
-
Koeajossa: urheilullisempi Honda Civic Koeajo
-
Koeajossa uudistunut matka-auto Honda Civic Sedan Koeajo
-
Honda CR-V Koeajo
-
Honda Civic Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu