3.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Honda Civic Type R – vaikuttava ratapeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä anna villin kuoren hämätä: Honda Civic Type R on paljon enemmän kuin ulkonäkösportti. Jos Honda Civic Type R:n raju ulkonäkö herättää tunteita, ne unohtuvat nopeasti ratin takaa. Jo edellinen Civic Type R turbomoottoreineen ja huippusulavine vaihteensiirtoineen oli makea paketti, mutta nyt resepti on hiottu kypsemmäksi ja kykenevämmäksi. Tuloksena on vakavampi ja kyvykkäämpi ajajan auto. Ensikosketus autoon saatiin Pärnussa Auto24Ringin moottoriradalla. Tasainen, nopea ja teknisiä mutkia sisältävä rata on mainio paikka Hondan kykyjen etsimiseen. Type R:n nelisylinterinen sydän on pysynyt pääasiassa ennallaan, vaikka perinpohjaista hienosäätöä onkin tehty. Kaksilitraisen huipputeho on kohonnut 320 hevosvoimaan. Ainoa vaihteisto on edelleen kuusivaihteinen manuaali, mutta nyt vaihtoja voi helpottaa automaattisella kierrostentäsmäyksellä. Vaihteensiirto on esimerkillisen sulava, ja se on yksi tärkeimmistä tunnelmanluojista tukevien etuistuinten ohella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pidempi ja matalampi Tärkeimmät Type R:n kokemat muutokset periytyvät viisiovisesta perus-Civicistä. Akseliväli on venynyt 105 millimetriä ja kokonaispituus 167 mm, mutta korkeudesta on kadonnut 32 mm. Lisäksi taka-akseli on vaihtunut parin sukupolven ajan käytetystä yhdystukiakselista monivarsituentaan. Radalla kuin ajatus Lopputuloksena on auto, joka toimii moottoriradalla sen kliseisen ajatuksen tapaan. Edellismallia vaivannut epävakaus jarrutuksissa on täysin poissa. Civic Type R pysähtyy vakaasti, mutta kääntyy herkästi ja hyvin neutraalisti mutkaan sisään. Mutkissa auto tarjoaa erinomaisen pidon, ja kaasun voi avata hyvin varhain. Helical-tyyppinen eli torsenmainen luistonrajoitin toimii tehokkaasti, ja veto päällä keula tuntuu imeytyvän sisäkurvia kohden. Etupyörien tuenta luottaa edellismallin tapaan eriytetyllä ohjausakselilla varustettuun MacPherson-joustintukeen. Rakenne mahdollistaa pyörän kääntöakselin tuonnin hyvin lähelle renkaan keskipistettä, mikä minimoi pyörän vetelyä aiheuttavan vipuvarren. Teoria kohtaa käytännön, sillä ainakaan tasaisella kilparadalla ei esiinny käytännössä minkäänlaista vetelyä. Kokonaisuutena uusi Type R on enemmän kuin muutosten summa. Nyt paketti on äärirajoilla huippuluokkaa, eikä fiilispuolikaan vaikuta kärsineen kehityksessä. Honda Civic Type R:n hinnat alkavat 56 258 eurosta. Se on huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Volkswagen Golf GTI:n tai Hyundai i30 N:n hinta, mutta vastapainoksi saa erittäin kyvykkään rata-auton. Kokemukset katuajon mukavuudesta saamme lähiaikoina. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku