30.1.2019

Maistiainen: Honda CB 650 R – korkeammalta ja kovempaa

Honda CB 650 R

Hondalla on tuttu resepti malliuudistuksessa: lisää tehoa ja vähemmän painoa. 650-kuutioinen nakupyörä tarjoaa ajamisen hauskuutta ja helppoutta kohtuullisen edulliseen hintaan.

Kun muut valmistajat luottavat keskiluokan nakupyörissään pääasiassa kaksisylinterisiin (KTM, Yamaha MT-07 ja Suzuki) tai kolmisylinterisiin (Triumph, Yamaha MT-09 ja MV Agusta) moottoreihin, niin Honda panostaa yhä korkeammalle kiertävään rivinelosmoottoriin. Ja tekee sen hyvin, ja lisäksi hinta on pystytty puristamaan kilpailukykyiseen 11 000 euroon.

Honda CB 650 R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisäkierroksilla voimaa

Moottorille luvataan viisi prosenttia enemmän tehoa ja paino on vähentynyt kuudella kilolla, joten tehopaino-suhde on parantunut merkittävät kahdeksan prosenttia. Lisäksi moottorin urheilullinen luonne korostuu maksimikierrosluvun kasvettua 1000 kierroksella.

Suorituskykyä hyödyntääkseen kierroksia on käytettävä reilusti, vaikka Honda ilmoittaakin moottorin vääntävän nyt vahvemmin keskialueella. Teho kasvaa lineaarisesti kierrosten kohotessa ja huipputeho saavutetaan vasta punarajalla 12 000 kierroksen kohdalla.

Honda CB 650 R

Kevyttoimisten vaihteiston ja kytkimen ansiosta vaihteita on kiva polkea ahkerasti ylös ja alas mutkateillä urheilullisesti edetessä. Koeajopyörään oli asennettu lisävarusteena saatava quickshifter-vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen isommalle vaihteelle.

Ominaisuudet tasapainossa

Varustetaso on nakupyörän tyyliin sopivasti karun yksinkertainen. Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö, mikä on sopiva kompromissi kaupunkiajoon sekä vauhdikkaampaan menoon. Säädettävissä on vain takajousen esijännitys. Kahden etujarrulevyn ja nelimäntäisten radiaalijarrusatuloiden ansiosta hidastuvuus on hyvä ja etujarrun käyttöön riittää joka tilanteessa kahden sormen voimat.

Honda CB 650 R

Ulkonäkö on entistä kompaktimpi, sillä ajovalo on peräti 97 milliä aiempaa taaempana ja lisäksi takarunkoa on lyhennetty 60 milliä. Pakoputken ulostulo on suunnattu selvästi enemmän ylöspäin, jolloin kuljettajan korviin kantautuu mukava murina ja vaihteiden vaihtaminen korvakuulolta on helppoa. Tärkeintä on kuitenkin ominaisuuksien hyvä tasapaino, jonka ansiosta Hondan suorituskyvystä on helppo nauttia.

Honda CB 650 R

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 649 cc
Teho: 70 kW (95 hv) / 12 000 r/min
Vääntö: 64 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 810 mm
Paino tankattuna: 202 kg
Tankki: 15,4 litraa
Hinta: 11 190 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Zep Gori ja Francesc Montero

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat