18.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: hillittyä suorituskykyä – Volvo S60 T8 Polestar Engineered Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Volvo S60 kera esitellään Volvon uuden sporttisemman brändin ensimmäinen tulokas, hieman kiristetty T8. Sama tekniikka tulee tarjolle myöhemmin myös V60 ja XC60 malleihin. Kun voimalinjassa kulkee sähköä, se on tänä päivänä premium-luokassa urheilullisuuden merkki. Volvo S60:n ladattavan hybridimalliston huippuversiossa eli T8:ssa on tehoa 390 hevosvoimaa, ja Polestar Engineered -versiossa tehomäärää on kasvatettu vielä aavistus 405:ään heppaan. Lukema on ihan miehekäs. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brembo, Öhlins... Tehon lisäksi myös auton tekniikkaa on muokattu. Alustan virittämisessä on otettu avuksi Öhlinsin tietotaito, ja kevytvaluisten 19-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat Brembon keltaiset jarrusatulat. Pääsimme S60 T8 Polestar Engineeredin rattiin Kaliforniassa, joten ajotila-asetuksista kaivetaan ensin esiin kaupungista ulos liukuessa hiljaisen mukava sähkömoodi. Akustolla on kokoa 10,4 kilowattituntia ja se mahdollistaa reilun 30 kilometrin ajot pelkällä sähköllä. Normaaliajossa taajamien ulkopuolella kannattaa suosia hybridi-asetusta, jolloin voimalinja käyttää sähköä ja polttomoottoria mahdollisimman taloudellisen etenemisen takaamiseksi. Sähköajosta tehomoodiin Vähän ajan kuluttua reitti poikkeaa rantatieltä kohti rannikkoa reunustavia kukkuloita, joten on aika vaihtaa tehomoodiin. Ohjaus, vaihteisto, alusta ja voimanjako valmistavat auton ripeämpään etenemiseen. Meno maittaa, joskin äärettömän sporttinen ei tunne ratin takana ole. Polestar Engineered ei ole siis Volvo-maailmassa sama asia kuin mitä AMG on Mercedekselle, M BMW:lle tai RS Audille. Pikemminkin kyseessä on vain hieman kireämpi R-Design. Toisaalta kuljettaja arvostaa myös sitä, ettei alusta ole paukkulautamaisen kova. Pitää myös muistaa, että bensiinimoottori on kaksilitrainen, jota on tehostettu sekä mekaanisella että pakokaasuahtimella. Kaiken tarjolla olevan tehon ulos kaivaminen vaatii siis varsin selkeitä oikean jalan painalluksia. Kone reagoi kaasujalan pyynteihin joustavan nopeasti. Nopeasti kuljettaja oppiikin nauttimaan vain äärettömän hyvin vääntävästä voimalinjasta, maksimivääntö on 670 Nm, josta sähkön osuus on 240 Nm. Meno on varsin ripeää ja myös vielä mukavaa ilman hampaiden kiristelyä. Lisäfiiliksen toivossa Sama filosofia korostuu myös ohjaamossa. R-Design-sportti-istuimet ovat hyvät ja tukevat kroppaa, ja keltaiset turvavyöt ovat hauska pieni yksityiskohta, mutta muuten ohjaamo ei juurikaan eroa tavallisesta R-Designista. Tämä on pieni miinus, ellei sitten arvosta auton hillittyä olemusta. Itse kaipaisin ohjaamoon muutamia sporttilisukkeita ihan vain fiilistä nostattamaan. Vielä suurempi miinus tulee Polestar Engineered -version vaihdekepistä, joka ei ole kaikkein sulavin käyttää. Myös ulkoiset yksityiskohdat vanteiden ja keltaisten jarrusatuloiden lisäksi ovat melko miedot; tumma keulamaski ja tummat pakoputken päät ovat understatement nekin. Polestar Engineered versioiden tuotanto on rajattu, ja itse hankkisin sellaisen, odottaisin rehellisesti autolta hieman enemmän. Toisaalta auton hillitty tyyli istuu hyvin yhteen S60:n mukavan leppoisan olemuksen kanssa… Kyseessä on ripeän mukava matka-auto, jolla voi taittaa yhdellä istumalla pidempääkin siivua. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku