7.5.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Forty-Eight Special – nautintoaine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jotakin uutta, jotakin vanhaa, lainattua ja sinistä. Morsiamen pukeutumisen lisäksi tämä pätee myös Harley-Davidsonin tapaan luoda uusia malleja. Harrikan koeajo on aina päräyttävä kokemus, mutta siitä kirjoittaminen on aina yhtä vaikeaa. Lähteäkö mukaan valmistajan hypetykseen jokaisen mutterin suunnittelun ja muotoilun maagisuudesta, vai ollako kriittinen tehon ja ajettavuuden suhteen. Totuus löytyy siitä välimaastosta, kun asettuu Harrikan kuljettajan paikalle ja nauttii fiiliksestä miettimättä asioita liian ruusunpunaisesti tai liian kriittisesti. Tälle kaudelle Harley-Davidson julkaisi kaksi uutta versiota Sportsterista, Iron 1200 ja Forty-Eight Special -mallit. Niissä molemmissa on haettu inspiraatiota 70-luvun tyylistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Forty-Eight Special – poikkeaa odotuksista Pienikokoinen Peanut-tankki yhdistettynä korkeaan Tallboy-ohjaustankoon ja eteen siirrettyihin jalkatappeihin. Kun tähän lisätään minimalistisuus koko suunnittelussa, ei odotusarvona ole kovinkaan mukavuuspainotteinen lopputulos. Juuri siksi uusi Forty-Eight Special yllättääkin positiivisesti, että se on aivan jotakin muuta kuin etukäteen voi odottaa. Lipuminen hiljaa rantabulevardia pitkin sujuu ilman ongelmia ja ajoasento tuntuu mukavalta. Ei ehkä sellaiselta että siinä voisi matkustaa auringonnoususta iltahämärään asti, mutta Special ei olekaan matkapyörä. Sekä etu- että takajarru ovat sopivan tunnokkaita. Ei teholtaan sporttipyörien jarrujen luokkaa, mutta ei Specialilla ajetakaan radalla eikä polvi maassa. Jousitus nielee kohdalle osuvat epätasaisuudet riittävän hyvin, ei taaskaan sporttipyörien herkkyydellä mutta käyttötarkoitukseen nähden riittävän hyvin. Kun lähdetään kiihdyttämään mutkatielle, niin vääntöä ja voimaa on riittämiin. Ja jälleen kerran on aivan turha verrata Harrikan ominaisuuksia mihinkään muuhun merkkiin tai malliin, sillä olennaista on fiilis ja kuljettajan hymyn leveys. Ja ne ovat molemmat kohdallaan. Sopiva lisä mallistoon Amerikkalaisikoni on jälleen tuonut yhden hienon lisän mallistoonsa ilman, että sen olisi varsinaisesti tarvinnut tehdä mitään suuria teknisiä uudistuksia. Runko ja moottori perustuvat Sportsterin aiempiin malleihin. Uutuus on saatu aikaan ajoasentoa muokkaamalla ja hakemalla grafiikoihin vaikutteita 1970-luvulta. Lopputulos on tunnistettava Harleyksi ja Sportsteriksi, mutta silti on omalla tavallaan uudenlainen yhdistelmä. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: H-D Harley-Davidson Forty-Eight Special Moottori: 2-sylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys Iskutilavuus: 1202 cc Teho: (ei ilm.) Vääntö: 96 Nm / 3500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, hihnaveto Istuinkorkeus: 705 mm Paino ajokunnossa: 256 kg Tankki: 8 litraa Hinta: avoin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku